spise med øynene

Kosttilskudd og vitaminer for øynene gir deg bedre syn

En variert kost som inneholder rikelig med bra vitaminer for øynene samt tilpassede kosttilskudd for øynene kan gjøre dem både friskere og forebygge framtidige problemer med synet. Vi har satt sammen en liste med de beste øyevitaminene og kosttilskuddene for øyne som er viktigst for synet ditt og som til og med kan gjøre øynene dine friskere. Les mer her!

Velfungerende øyne er en så selvklar del av oss at det kanskje er lett å ta for gitt og glemme at de også trenger kjærlighet og rett mat for å ha det som best. Hvilke kosttilskudd for øynene som er best for oss, uansett alder, kommer vi til å se litt nærmere på i dette innlegget.

Hvilke øyevitaminer og kosttilskudd for øyne finnes det egentlig? Hva skal du tenke på når du vil finne det beste kosttilskuddet for akkurat dine øyne? Vitaminer som er bra for øynene er enkelt å inkludere i den hverdagslige kosten siden de fleste råvarene allerede er en del av vår vanlige kostsirkel.

Du har sikkert hørt at gulrøtter og andre oransje frukter og grønnsaker er sunt for øynene og forbedrer synet ditt. Betakaroten, som for eksempel finnes i gulrøtter, er en type A-vitamin som hjelper deler av øyet med å fungere bedre. Men å spise seg til friskere øyne krever mer enn bare det. Alt vi spiser har selvfølgelig en påvirkning på synet vårt og vår allmenne helse.

Det er derfor en god idé å ta ekstra kosttilskudd for synet for å bevare så godt syn som mulig å så lang tid som mulig! Selv om synet blir verre med alderen, finnes det flere kosttilskudd for øynene og vitaminer som kan hjelpe deg med nettopp å bevare synet så lenge du bare kan.

Vitaminer som er bra for øynene

Vitaminer for øynene kan man finne i flere varer og kosttilskudd som er laget for å bidra til et godt syn. Det finnes for eksempel øye-kosttilskudd som inkluderer vitaminer som er bra for den gule flekken og som samtidig inneholder andre vitaminer som er bra for øynene i en og samme eske. Dersom du plages av problemer med øynene kan det faktisk hjelpe å endre matvanene dine. Har du dessuten problemer med tørre øyne, anbefales det at man bruker øyedråper for tørre øyne.

Nedenfor finner du en liste over vitaminer og næringsstoff som du ofte kan finne i kosttilskudd for øyne:

A-vitamin: Fullstendig livsviktig vitamin som finnes i mange av våre matvarer (blant annet i matfett, blåbær, egg, lever osv). Det bidrar til bedre mørkesyn og er dessuten bra for immunforsvaret.

Lutein: Lutein tilhører gruppen karotenoider og beskytter blant annet mot grå stær, og dette stoffet finnes allerede i øynene våre i både netthinnen og den gule flekken. Beskytter derfor netthinnen fra solens skadelige lys.

Zeaxantin: Er også et medlem av gruppen karotenoider og finnes allerede i øynene våre, og dersom du tar dette som kosttilskudd eller som del av kosten så dette mest sannsynlig positivt for synet ditt. Du finner zeaxantin i mat som mais, egg, paprika, safran og gojibær, blant annet.

Sink: Er et livsviktig mineral og mangel på sink kan blant annet føre til grå stær og andre synssykdommer eller synsforandringer. Sink finnes allerede i øynene våre i den delen som kalles for årehinnen. Du finner sink i matvarer som meieriprodukter, kjøtt, muslinger, fullkornsprodukter og nøtter.

Selen: Er et grunnstoff som du finner i jorden og som er en sterk antioksidant. Selen inngår i visse enzymer som beskytter kroppens celler. Selen virker sammen med vitamin E og en mangel på disse vitaminene kommer til å øke risikoen for grå stær. Selen finnes i nesten all mat.

E-vitamin: En vitamin som er en antioksidant og dessuten fettløselig. Hjelper til med å beskytte flere forskjellige fettsyrer fra nedbryting som i sin tur hjelper kroppens celler. Vitamin E finnes i mange matvarer som nøtter, egg, avokado og vegetabilsk olje.  

Omega-3: Det er viktig å få i seg nok Omega-3 for å opprettholde et normalt syn. Finnes først og fremst i fet fisk, rapsolje, chiafrø og linfrø. Er et viktig næringsstoff for øyets synsceller.

Sunn mat som bidrar til et bedre syn

Nedenfor finner du noen matvarer som hjelper øynene dine med å holde seg i sin aller beste form. Det er bra å få i seg disse næringsstoffene så ofte du kan for å få i deg tilstrekkelig med vitaminer for øynene dine.

Egg

Egg

Eggegulen inneholder blant annet lutein og zeaxantin, som reduserer faren for å utvikle øyesykdommer som aldersrelaterte forandringer i den gule flekken eller grå stær. Egget inneholder også sink som er bra for å holde netthinnen frisk samt for øyets evne til å se i mørket. A-vitamin reduserer faren for aldersforandringer og beskytter øyets hornhinne.

Mandler

mandler

Mandler inneholder E-vitamin som beskytter mot ustabile molekyler som angriper friskt vev. Konsumerer du regelmessige mengder med E-vitamin, bidrar du til å hindre aldersrelaterte flekker i den gule flekken og grå stær. Andre nøtter og frø som inneholder E-vitamin er solsikkefrø, hasselnøtter og peanøtter.

Fet fisk

Laks

Tunfisk, laks, makrell eller ansjos er alle rike på omega-3, en fettsyre som trengs for netthinnen og synet og bidrar til å hindre tørre øyne. Fet fisk er altså noe av det beste du kan spise for en god øyehelse.

Grønnkål

Grønnkål

Kål er kjent som en ”superfood”, fordi den inneholder så mange viktige vitaminer, næringsstoffer og mineraler. Grønnkål er toppen for øyet! Kål inneholder antioksidanter, lutein og zeaxantin. Andre grønnsaker som også kan skilte med et godt innhold av disse næringsstoffene, er rød paprika, rosenkål og spinat.

Meieriprodukter

Meieriprodukter

Meieriprodukter er også bra for øynene og synet. Det inneholder A-vitamin og sink. Mineralet sink bidrar også til å transportere vitaminer til øynene fra leveren. Sink finnes i hele øyet, men behøves først og fremst for netthinnen og årehinnen. Dette viktige mineralet gjør også godt for mørkesynet.

Blåbær

Blåbær

Blåbær er fantastiske bær da de er helt fullstappede av både vitaminer, mineraler og antioksidanter. Grunnen til at blåbær er blå er et stoff som heter antocyanin, som dessuten er et stoff som beskytter kroppen mot blant annet hjerte- og karsykdommer. Blåbær inneholder A-vitamin som beskytter øynene fra forurensninger i luften og hjelper til med å motvirke aldersrelaterte øyesykdommer.

Så neste gang du handler ukens matvarer, glem ikke å tenke på noe av det kjæreste du har – øynene dine! Det er viktig å ta vare på hele kroppen – og å ikke glemme synet, som er en av kroppen aller viktigste funksjoner. Uten synet vårt er vi ikke funksjonelle i det hele tatt, så det å tenke på å spise mat som forsterker synet og gir øynene de vitaminene som de trenger er egentlig det samme som å investere i seg selv.

Lotta Karlsson

Lotta Karlsson

Trendspanare med passion för glasögon, solglasögon och linser.

  Tilbake til magazine