Foreldet nettleser
Du bruker en foreldet nettleser som ikke støttes av denne siden. Du må oppgradere til en nyere nettleser, som Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Oppdag fordelene med Mine Sider!

  • Lagre resept
  • Eksklusive tilbud
  • Ordrehistorikk
  • Favoritter
  • Gjenta bestilling

Spørsmål & Svar

Her finner du ofte stilte spørsmål og svar. Kontakt oss gjerne om du ikke finner svar på spørsmålet ditt, du når oss på 23 96 48 48 alle hverdager 8-18!

Linser

Synsfeil

Synsfeil er vanlig forekommende og kan oftest enkelt korrigeres med linser. Det finnes stort sett fire forskjellige typer synsfeil:

  1. Langsynthet (hyperopi, oversynthet) – man ser dårligere på nært hold (linsene har plusstyrke).
  2. Nærsynthet (myopi) – man ser dårligere på langt hold (linsene har minusstyrke).
  3. Astigmatisme (skjeve hornhinner) – man ser ikke skarpt fordi lysets brytningspunkt har skarphet i forskjellige vinkler (linsene har sylinder og aksel). Denne synsfeilen er oftest kombinert med enten lang- eller nærsynthet.
  4. Alderssyn (presbyopi) – man ser dårligere på nært hold og har problemer med å lese liten skrift fordi øyet har vansker med å tilpasse seg (linsene har ekstra styrke/addisjon).
Linsetyper

LensWay selger nesten alt som finnes av myke kontaktlinser på markedet. De kan deles inn i følgende linsetyper:

Endags-, uke- eller månedslinser

Avhengig av dine behov og forutsetninger kan du velge å erstatte linsene dine med et nytt par hver dag, hver uke, hver annen uke eller hver måned. Endagslinser passer for deg som har et aktivt liv og vil slippe rengjøring og desinfisering av linsene dine. Uke- eller månedslinser finnes oftest i flere parametre og passer til alle typer synsfeil. Disse linsene tas ut hver kveld for rengjøring og settes deretter inn igjen neste morgen.

Døgnlinser

Døgnlinser produseres i et silikonbasert materiale som gjør at linsene slipper gjennom opptil seks ganger mer oksygen enn vanlige myke linser som tas ut hver kveld. Dette gjør at man kan ha linsene på døgnet rundt i opptil 30 dager. Følg imidlertid alltid optikerens anbefaling når det gjelder hvor lenge du kan ha dem på.

Toriske linser

Toriske linser korrigerer skjeve hornhinner (astigmatisme). Asfæriske linser kan korrigere lettere tilfeller av astigmatisme.

Progressive/bifokale linser

Både progressive og bifokale linser brukes når man ser dårlig både på kort og langt hold, såkalt alderssyn eller gammelmannssyn. Progressive linser har en gradvis økende plusstyrke fra utsiden og innover. Bifokale linser har en styrke for både langt og nært hold. Linsen er inndelt i ringer, og annenhver ring har styrke for henholdsvis nært eller langt hold.

Fargede linser

Hvis du vil fremheve fargen på lyse øyne (blå, grå, grønne), egner såkalte Enhancer-linser seg best. De forsterker og gjør øyenfargen din mer intens uten å forandre den drastisk. Hvis du har mørke øyne eller vil endre fargen din drastisk, må du ha dekkende linser, såkalte opakfargede linser, som dekker over din naturlige mørke øyenfarge og gir deg en helt annen farge. Hvis du vil bestille fargede linser med styrke, må du ha linseresept. Du trenger ikke linseresept for fargede linser uten styrke, men for å sikre at linsene passer til øynene dine og gir ønsket resultat, anbefaler vi likevel at du tar kontakt med en optiker for tilpasning.

Linseparametre

Når du kjøper linser på nettet, må du oppgi parametrene som er listet opp og forklart nedenfor. Du finner linsemerket og parametrene dine på resepten eller tidligere linseforpakning.

Styrke (POW/PWR/SPH) – Styrke angir hvor stor synsfeilen din er med en pluss- eller minusverdi.

Basiskurve (BC) – Basiskurven beskriver hvor buet linsen er – jo lavere verdi, desto mer buet linse.

Diameter (DIA) – Diameteren er linsens størrelse målt fra kant til kant på linsen.

Sylinder (CYL) – Sylinderen angir hvor skjev hornhinne du har.

Aksel (AX) – Akselen angir vinkelen på astigmatismen.

Addisjon (ADD) – Addisjon eller ekstra styrke beskriver forskjellen i styrke mellom de forskjellige fokale feltene i multifokale eller bifokale linser.

Hvis du er usikker på linseopplysningene dine, må du gjerne kontakte kundeservice hos oss for råd.

Slik bestiller du linser
  1. Velg linsemerket ditt.
  2. Oppgi linseparametrene dine.
  3. Oppgi personopplysningene dine og velg betalingsmåte.
  4. Du kan velge å betale med kort eller få varene tilsendt mot faktura (ingen gebyr påløper). Fakturaen må betales innen 20 dager. Ved kortkjøp debiteres kjøpebeløpet fra kontoen din på bestillingstidspunktet.

  5. Trykk på kjøp. Innen én time får du bekreftelse på bestillingen din via e-post.
Finner ikke linsene mine
LensWay selger de aller fleste linsene som finnes på markedet. Hvis du ikke finner linsemerket ditt, kan det hende at du bruker optikerens eget linsemerke. Mange optikere selger vanlige kontaktlinser under egne navn. Vi har ført opp optikernes egne linser på http://www.lensway.no/linsguide og angitt originalnavnet på linsene. Da kan du selv sammenligne priser og bestemme hvor du vil kjøpe linsene dine! Kontakt kundeservice hos oss hvis du ikke finner linsemerket ditt, så hjelper vi deg med å finne det rette.
Linsehåndtering

Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før, bør du lære deg å håndtere linsene på riktig måte hos optikeren samtidig som du foretar en synsundersøkelse.

Hvis du bruker endagslinser, slipper du linsevedlikeholdet og kan ta et nytt friskt par hver dag.

Hvis du derimot bruker uke- eller månedslinser, er det viktig at du rengjør linsene grundig. Belegg gir redusert komfort og syn samtidig som risikoen for infeksjon øker. Pass på at du oppbevarer linsene i et rent linseetui med ny oppbevaringsvæske hver dag. Hvis du bruker linsene sjeldent, bør du bytte oppbevaringsvæske én gang i uken, eller i henhold til bruksanvisningen.

Nedenfor følger noen tips for innsetting og uttak:

Innsetting

Vask hendene, ta linsen ut av forpakningen og plasser linsen på høyre pekefinger. Kontroller at linsen vender riktig vei (kanten skal vende innover, visse linser har inn- og utmarkering). Ta venstre hånds langfinger og hold oppe det øvre øyelokket. På samme tid holder du det nedre øyelokket nede med høyre hånds langfinger. Se deg selv i øynene i speilet og før langsomt og forsiktig linsen inn på øyet ditt. Når linsen sitter på øyet, slipp forsiktig taket rundt øyelokket og blink lett.

Uttak

Se opp og hold det nedre øyelokket nede. Dra linsen ned til øyehviten og bruk tommelen og pekefingeren til å ”klemme” linsen forsiktig ut av øyet (uten å bruke neglene).

Frosne linser

Myke linser kan lett fryse til is om vinteren når det er minusgrader ute. Linsene kan fint brukes etter opptining i romtemperatur. Opptiningsprosessen må absolutt ikke påskyndes, det kan skade linsene.

Linsebruk

Kontaktlinser er for mange mennesker en måte å forenkle livet på og se godt ut. Sunn linsebruk avhenger av at du kun bruker de kontaktlinser som optikeren har tilpasset deg og at du etterfølger resepten angående hvor lenge de kan brukes. Vi anbefaler at du kontrollerer øynene dine hos optiker minst én gang i året.

De vanligste årsakene til problemer med kontaktlinser, for eksempel øyeninfeksjon, er slurvete håndtering og at linsene brukes i lengre tid enn det resepten tilsier. Studier har vist at risikoen for infeksjoner reduseres når det er enkelt og billig å skaffe linser, for da skifter man linsene sine i riktig tid. Derfor vil vi på LensWay alltid tilby deg den enkleste og rimeligste måten å handle linser på.

Når linsene dine ikke kjennes bra på øyet, kontroller først og fremst at du bruker linser som samsvarer med resepten din og at linsene ikke er defekte. Kontakt gjerne kundeservice hos oss hvis du lurer på noe. Hvis det oppstår problemer, skal du avslutte bruken av linsene og kontakte øyelege eller optiker for videre utredning.

Optikerens linser

Mange optikere selger originalproduserte kontaktlinser under egne navn. Vi har oppført optikernes egne linsemerker her og oppgitt originalnavnet på linsen. Kontakt kundeservice hos oss hvis du ikke finner linsemerket ditt, så hjelper vi deg med å finne riktig.

Briller

Synsfeil

Synsfeil er vanlig forekommende og kan oftest enkelt korrigeres med linser eller briller. Det finnes stort sett fire forskjellige typer synsfeil:

  1. Langsynthet (hyperopi, oversynthet) - man ser dårligere på nært hold (brillene har plusstyrke).
  2. Nærsynthet (myopi) - man ser dårligere på langt hold (brillene har minusstyrke).
  3. Astigmatisme (skjeve hornhinner) - man ser ikke skarpt fordi lysets brytningspunkt har skarphet i forskjellige vinkler (linsene har sylinder og aksel). Denne synsfeilen er oftest kombinert med enten lang- eller nærsynthet.
  4. Alderssyn (presbyopi) - man ser dårligere på nært hold og har problemer med å lese liten skrift fordi øyet har vansker med å tilpasse seg (brillene har ekstra styrke/addisjon).
Brilletyper

De vanligste typene briller er avstandsbriller og progressive briller.

Avstandsbriller

Korrigerer synet for at du skal se bra på avstand. Avstandsbriller korrigerer nærsynthet (minusstyrke), langsynthet (plusstyrke) og skjeve hornhinner (astigmatisme).

Progressive briller

Korrigerer alderssyn (presbyopi). I øvre del av brilleglasset brukes styrke for avstand og i nedre del brukes styrke for leseavstand. Derimellom endres styrkene gradvis mellom avstandsstyrke og nærstyrke.

Vi produserer de brillene du vil ha! Ta gjerne kontakt med vår kundeservice hvis du har ønsker utover det ovenstående, så hjelper vi deg.
Synsundersøkelse for brillebrukere
Vi anbefaler at du får sjekket øynene dine hos en optiker minst én gang i året. Ved å kontrollere synsfeilen din, måle pupilleavstand og undersøke hvordan øynene dine rører seg og samarbeider, hjelper optikeren deg med å avgjøre hvilken type synskorrigering som passer best for deg. Etter gjennomført synsundersøkelse får du en brilleseddel der alle verdiene og parametrene er angitt.
Våre briller, innfatninger og tilleggsvalg
Glass og styrker
Hos oss finner du et stort utvalg av stilige innfatninger. Når du har valgt innfatning, sørger vi for at du får det glasset som passer best til akkurat din synsfeil. I brilleinnfatningenes pris, uansett prissegment, inngår enkeltslipte glass av samme høye kvalitet som du får hos optiker.

Progressivt glass
Progressive briller korrigerer alderssyn (presbyopi). Den øvre delen av glasset har styrker for langt hold og den nedre delen har styrker for leseavstand. Derimellom endres styrkene gradvis mellom avstandsstyrke og nærstyrke. Hvis du bestiller progressive briller, økes prisen med 750 kr over de angitte prisene.

Andre tilleggsvalg
Vi produserer de brillene du vil ha. Ta gjerne kontakt med vår kundeservice hvis du har ønsker vedrørende glass og behandling utover det ovenstående, så hjelper vi deg.
Hva inngår i prisen?
Dette inngår i prisen:
  1. Brilleinnfatning og etui.
  2. Enkeltslipte briller for akkurat din synsfeil
  3. Antirefleks- og hardhetsbehandling
  4. Gratis retur
  5. Prøve uten risiko i 3 måneder
  6. 2 års produktgaranti
Om du ønsker progressive glass koster det kun 1500 kr ekstra.
Hvordan kan dere selge briller så billig?

Her på LensWay har vi sammen med kundene våre i løpet av de 10 siste årene effektivt presset ned prisene på linser - og nå gjør vi det samme med briller. Det er mye penger å spare på brillekjøp. Vi har ikke noen mellommenn, produserer brillene selv og har effektiv logistikk.

Hva koster progressive briller?

De fleste av innfatningene våre kan bestilles med progressive glass. Når du bestiller progressive briller, må du legge til 750 kr. I prisen inngår innfatningen og glasset samt brilletilbehør (etui, pussefille og skrujern).

Slik bestiller du briller

Bestilling av briller foregår på følgende måte.

  • Velg innfatning.
  • Fyll ut styrker og verdier som du finner på brilleseddelen.
  • Betal mot faktura (må betales innen 15 dager) eller betal med betalingskort eller via nettbank (kjøpsbeløpet debiteres kontoen din på kjøpstidspunktet).
  • Brillene leveres vanligvis i løpet av noen få dager. Ved bestilling av progressive glass eller svært høye/lave styrker kan leveringstiden bli noe lengre.
    Brilleseddel
    Du trenger en gyldig brilleseddel fra optikeren din (ikke mer enn ett år gammel) for å bestille briller fra LensWay. Du har alltid rett til å få en kopi av brilleseddelen din i henhold til pasientrettighetsloven. Når du legger inn bestillingen, angir du verdiene dine eller sender oss brilleseddelen.
    Må brilleseddelen sendes inn før bestilling fra LensWay?
    Når du bestiller linsene dine fra LensWay, må du ha gyldig kontaktlinseresept fra en optiker. Du trenger ikke sende inn brilleseddelen din.

    Når du bestiller briller, trenger du en gyldig brilleseddel fra optiker. Du angir verdiene direkte på hjemmesiden vår i forbindelse med bestillingen.
    Hvordan tyder jeg brilleseddelen min

    Brilleseddelen oppgir verdiene du trenger for å bestille briller. Seddelen varierer i utseende avhengig av hvilken optiker du har vært hos, og skal alltid inneholde disse grunnleggende parametrene: Sphere, Sylinder, Akse, PD og en eventuell ADD verdi.

    Har du ikke brilleseddel kan du be optikeren din om en utskrift. Avhengig av hvilke(n) synsfeil du har finner du ulike kombinasjoner av verdiene beskrevet nedenfor. Husk å oppgi verdiene for henholdsvis høyre (OD) og venstre (OS) øye.

    Fri visus angir synsstyrke uten briller

    Korr. visus angir synsstyrke med briller

    Styrke/power/sfære/sphere

    Minusverdier angir at du er nærsynt, og plussverdier angir at du er langsynt. Cyl/sylinder

    Den første verdien for korreksjon av brytningsfeil (astigmatisme) angir størrelsen på feilen. Dersom feltet er uten verdi eller det står 0.00 på brilleseddelen din legger du ikke inn noe her ved bestilling.

    Ax/akse/axis

    Den andre verdien for korreksjon av skjeve hornhinner (astigmatisme) angis i grader og indikerer hvor på øyet den skjeve hornhinnen er.

    Pupilleavstand/PD

    Angir avstanden mellom pupillene dine i millimeter. Den forhåndsutfylte verdien (32) er en standardverdi som i de fleste tilfellene fungerer bra. Hvis pupilleavstanden er angitt med kun én verdi på brilleseddelen (f.eks. 60), skal du dele denne verdien med 2. PD 60 skal altså angis som PD 30 (venstre øye) og PD 30 (høyre øye).

    Addisjon/ADD

    Verdien for korreksjon av alderssyn (presbyopi). Brukes til progressive glass.

    Hvis pupilleavstanden mangler på brilleseddelen din
    Hvis pupilleavstanden ikke er markert på brilleseddelen din, kan du selv enkelt måle den opp. Gjør slik:
    1. Be en annen person om hjelp.
    2. Sett en linjal nedenfor øynene dine og se rett fremfor deg.
    3. La den andre personen lese av avstanden i millimeter mellom pupillene dine, og del med to.
    4. Gjenta gjerne oppmålingen noen ganger for å forsikre deg om at avstanden blir riktig.
    Garanti
    LensWay har 2 års produktgaranti på alle sine varer. Vi hjelper deg med å finne en bra løsning (f.eks. erstatning av varen) hvis varen skulle ha produksjonsfeil. På brillene har vi åpent kjøp i 3 måneder, der du får pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd. Kampanjer og konkurranser kan ha andre vilkår som er spesifikke for kampanjen eller konkurransen. Kontakt kundeservice på 23964848 så hjelper vi deg.

    Synsundersøkelse & brilleseddel

    Synsundersøkelse for brillebrukere

    Vi anbefaler at du får sjekket øynene dine hos en optiker minst én gang i året. Ved å kontrollere synsfeilen din, måle pupilleavstand og undersøke hvordan øynene dine rører seg og samarbeider, hjelper optikeren deg med å avgjøre hvilken type synskorrigering som passer best for deg. Etter gjennomført synsundersøkelse får du en brilleseddel der alle verdiene og parametrene er angitt.

    Brilleseddel

    Du trenger en gyldig brilleseddel fra optikeren din (ikke eldre enn ett år) for å bestille briller fra LensWay. Du har alltid rett til å få en kopi av resepten din i henhold til pasientrettighetsloven. Du sender oss verdiene dine (eller brilleseddelen) når du legger inn bestillingen.

    Synsundersøkelse for kontaktlinsebrukere

    Vi anbefaler at du får sjekket øynene dine hos en optiker minst én gang i året. Foruten å kontrollere at styrken på linsene er riktig, undersøker optikeren også øynene med en såkalt spaltelampe for å kontrollere at det ikke finnes tegn til bivirkninger som oksygenmangel, riftsår, irriterte øyelokk, altfor røde øyne eller karvekst. Man ser også rent allment etter tegn til øyensykdommer som grå og grønn stær. Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før eller vil skifte linsetype, kan optikeren din tilpasse nye linser. Etter gjennomført synsundersøkelse får du en brilleseddel der alle verdiene og parametrene er angitt.

    Resept for linser

    Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før eller hvis du vil skifte linsetype, må du gjennomgå synsundersøkelse hos optiker. Optikeren anbefaler da det linsemerket som passer best for deg og behovene dine. Du lærer også hvordan du håndterer linsene på riktig måte. Du har alltid rett til å få en kopi av ordinasjonen i henhold til pasientrettighetsloven. Med en gyldig ordinasjon (ikke eldre enn ett år) kan du enkelt bestille linsene dine fra LensWay.

    Må resepten sendes inn før bestilling fra LensWay?

    Når du bestiller linsene dine fra LensWay, må du ha gyldig kontaktlinseresept fra en optiker. Du trenger ikke sende inn resepten, men du må bekrefte at du har en gyldig kontaktlinseresept i når du bestiller.

    Når du bestiller briller, trenger du en gyldig brilleseddel fra optiker.

    Optikerbesøk uten å bestille briller eller linser

    En synsundersøkelse eller øyesjekk foretar du hos en optiker. Hvor du siden kjøper brillene eller linsene dine, velger du selv. I henhold til pasientrettighetsloven har du alltid rett til å få en kopi av resepten din.

    Bestilling

    Forskjellige måter å bestille på
    Det finnes fem enkle måter å bestille linser eller briller hos LensWay på. Du kan selv legge inn bestillingen på hjemmesiden vår, eller så kan du bestille via vår kundeservice per telefon, e-post, faks eller post. Du må ha fylt 18 år for å kunne handle hos LensWay.
    Mine Sider
    Hvis du tidligere har bestilt hos LensWay, kan du logge på Mine Sider med e-postadressen din og enkelt gjenta din forrige bestilling samt oppdatere kontaktinformasjonen din.
    Endre/kansellere bestilling

    Lagervarer sendes raskt og for at vi skal rekke å endre bestillingen før den sendes, er det beste alternativet at du ringer oss på 23964848.

    Om du likevel ønsker å sende en epost i stedet, er det viktig at du velger emnetittelen "Avbestilling/ Endring av ordre."

    Levering

    Leveringstid
    Linser

    LensWay har det største lageret med kontaktlinser i Norden og sender ut 95 % av alle bestillinger innen 24 timer, og følgelig har du vanligvis linsene dine i postkassen innen 3-4 virkedager. Leveringstiden for linser med uvanlige styrker, for eksempel toriske, kan i visse tilfeller bli noe lengre. På kassesiden kan du under ”"Din bestilling”" klikke på "leveringsdato”" for å se en anslått leveringsdato. Du kan til og med kontakte kundeservice for mer informasjon om leveringstiden for linsene dine. Vi sender ikke til Svalbard

    Solbriller

    LensWay har et stort lager av solbriller og 95% av alle bestillinger sendes fra oss i løpet av 2-4 dager. Som regel havner pakken i din postkasse etter 2-4 dager. Du er velkommen til å kontakte vår kundeservice for mer informasjon om leveringstid på solbriller.

    Briller

    Så snart vi har mottatt bestillingen din, setter vi i gang og produserer brillene dine. Normalt leverer vi de nye brillene dine innen 1-2 uker. Med uvanlige styrker eller ved bestilling av progressivt glass kan imidlertid leveringstiden bli noe lengre.

    Viktig informasjon om våre leveranser

    Fra og med den 1. Januar 2018 så har Posten/Bring slått sammen A og B-post, noe som innebærer at de nå kan ha en leveransetid på 3-4 arbeidsdager, uansett hvor i landet du bor. Dessverre kan du som kunde bli påvirket av dette, og vår leveransetid kan oppleves som lengre enn tidligere. Dersom din forsendelse er for stor til å leveres i postkassen, vil leveransetiden normalt bli en arbeidsdag lenger. Vær oppmerksom på at det kan ta opptil 24 timer før forsendelsen vises i Posten/Bring sin sporingstjeneste.

    Leveringsmåte

    Vi sender din bestilling til deg som normalpost. Posten avgjør så om forsendelsen leveres ut, eller om den må hentes på ditt lokale postkontor eller post-i-butikk (ca. 70% av alle bestillinger kan leveres rett i postkassen).

    Betaling

    Betalingsmetode
    LensWay samarbeider med Klarna og tilbyr deg å betale din bestilling på flere forskjellige måter. Du kan betale din bestilling med en gang med kort (ved kortkjøp debiteres kjøpsbeløpet kontoen din på bestillingspunktet) eller du kan velge å betale når du har mottat din leveranse, mot Klarna faktura. Du kan også delbetale din faktura.
    Personvern

    Personopplysninger blir behandlet i samsvar med gjeldene lov. Klarna behandler personopplysninger primært for å få frem informasjon om identifikasjon, kundeanalyse, kredittkontroll, markedsføring og forretningsutvikling. Personnummer brukes som kundenummer ved kundebehandling.

    Av sikkerhetsmessige grunner, sjekker vi at adressen du bruker ved bestilling samsvarer med din folkeregistrerte adresse. Overføring blir gjort med SSL-kryptering.

    Se Privacy Statement for en detaljert beskrivelse av Klarna sine retningslinjer for personvern.

    Ved å bruke Klarna faktura, samtykker du til vår bruk av dine personopplysninger i samsvar med Klarna sine retningslinjer for personvern, inkludert overføringer til spesielt utvalgte partnere eller til tilhørende stat utenfor EU/EØS området.

    Klarna Checkout

    Klarna Checkout gjør det enkelt, fleksibelt og sikkert å handle på nettet. Ved å svare på noen få spørsmål, identifiserer du deg enkelt og du kan velge den betalingsmåten som passer deg best.

    Klarna Checkout skiller mellom kjøp og betaling. Først bekrefter du kjøpet, og deretter velger du hvordan du ønsker å betale. Enten med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort. Alt er like trygt. Hvis du ønsker, kan du skape en PIN-kode til Klarna Checkout.

    Se Klarna sine fullstendige vilkår for Klarna Checkout her .

    Hvorfor blir det gjort en kredittsjekk?

    Noen ganger trenger Klarna å hente informasjon fra et eksternt kredittbyrå for å få en så korrekt som mulig kredittvurdering. Det er spørsmål om en såkalt mikro-informasjon, noe som betyr at det ikke er synlig for banker eller andre lånegivere å påvirke din kredittverdighet. Du vil motta en kopi av kreditt-rapporten i posten. En kredittsjekk blir gjort når Klarna mangler informasjon eller trenger å oppdatere informasjonen de har i forhold til at du velger å betale et kjøp med Klarna.

    Betalningsmåter
    Du kan betale med kort eller mot faktura (ingen gebyr påløper). Ved direktebetaling med kortkjøp debiteres kjøpsbeløpet kontoen din på bestillingstidspunktet. Ved fakturabetaling skal fakturaen betales innen 20 dager.

    Hvis du glemmer å betale fakturaen innen forfallsdatoen, får du et inkassovarsel med et ekstragebyr på 65 kr. Til sist overlater vi fakturaen til et inkassofirma hvor flere administrasjonsgebyrer påløper. Når det gjelder kreditkortbetaling, sendes du videre til DIBS Payment Gateway (https-side) for å utføre en sikker transaksjon. Kortnummeret ditt sendes gjennom en kryptert oppkobling rett til banken din. Dibs programvare for sikker server (SSL) er industristandarden og det beste tilgjengelige programmet for sikre forretningstransaksjoner. LensWay får ikke tilgang til noen informasjon angående kortet eller banken din.
    Kreditkort
    Når det gjelder kreditkortbetaling, sendes du videre til DIBS Payment Gateway (https-side) for å utføre en sikker transaksjon. Kortnummeret ditt sendes gjennom en kryptert oppkobling rett til banken din. DebiTechs programvare for sikker server (SSL) er industristandarden og det beste tilgjengelige programmet for sikre forretningstransaksjoner. LensWay får ikke tilgang til noen informasjon angående kortet eller banken din.

    Klarna Faktura

    Betalingsvilkår for Klarna faktura

    Via Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri oppgi dine kortopplysninger, og betaler alltid etter at du har fått dine varer hjem. Du får din faktura fra Klarna via e-post samme dag som din ordre sendes fra oss, og du har 14 dager fra den dagen din bestilling sendes til å betale fakturaen.

    Du trenger altså aldri å betale før du har mottat dine varer. Ingen ekstra avgifter tilkommer ved kjøp mot faktura. Vær oppmerksom på at du alltid må oppgi fullstendig personnummer for kjøp med Klarna Faktura.

    Om du av en eller annen grunn ikke har mottat fakturaen via e-post, kan du laste den ned fra Mine sider på Klarna sin hjemmeside, ved å oppgi den e-postadressen du brukte ved bestilling.

    Jeg har ikke mottat min faktura, hva skal jeg gjøre?

    På Klarna sin hjemmeside kan du alltid få frem din faktura selv, alt du trenger å gjøre er å oppgi den e-postadressen du brukte ved bestilling på Mine sider . Der har du også mulighet til å printe ut en kopi av din faktura og i tillegg kan du flytte frem forfallsdatoen med 10 dager.

    Om du foretrekker å kontakte Klarna sin kundeservice for å få hjelp eller om du har andre spørsmål vedrørende din faktura, kontakt gjerne Klarna på 21 01 89 91 man-fre mellom 08.00-17.00.

    Kan jeg flytte frem forfallsdatoen på min faktura?

    Når du betaler med Klarna faktura, går det helt fint å flytte frem forfallsdatoen på din originalfaktura med 10 dager. Dette gjør du enkelt ved å logge inn på Mine sider på Klarna sin hjemmeside ved å enten angi e-postadressen du brukte ved ditt kjøp eller med fakturaens KID- / fakturanummer og ditt personnummer. Der har du også mulighet til å printe ut en kopi av din faktura.

    Det er ikke mulig å flytte frem forfallsdatoen ytterligere på en kontofaktura. Når du bruker vår tjeneste Klarna konto, sendes en kontofaktura i midten av hver måned med en endelig betalingsdato i slutten av måneden.

    Om du foretrekker å kontakte Klarna sin kundeservice for å få hjelp eller om du har andre spørsmål vedrørende din faktura, kontakt gjerne Klarna på 21 01 89 91 man-fre mellom 08.00-17.00.

    Hvorfor blir jeg nektet å handle mot faktura?

    Når du forsøker å handle med faktura eller delbetaling hos Klarna blir det gjort en vurdering for å avgjøre om du får handle for det valgte beløpet.

    I denne vurderingen, ser Klarna i hovedsak på tre ting: din tidligere betalingshistorikk hos dem, hvor mye du ønsker å handle og ekstern informasjon som Klarna henter fra et kredittopplysningsbyrå. Det er altså en kombinasjon av flere forskjellige faktorer som avgjør om kjøpet går igjennom.

    Skulle kjøpet ikke gå igjennom med faktura eller delbetaling kan du gjennomføre bestillingen med kortbetaling i stedet. Om du har spørsmål, ber vi deg kontakte Klarna på 21 01 89 91 man-fre mellom 08.00-17.00.

    Hvordan vet jeg om jeg har noen ubetalte fakturaer?

    Du kan enkelt kontrollere at din faktura er fullstendig betalt ved å gå inn på Mine sider på Klarna sin hjemmeside. Der kan du alltid få frem dine fakturaer selv ved å oppgi den e-postadressen du brukte ved handelen. Der har du også mulighet til å printe ut en kopi av din faktura og også flytte frem forfallsdatoen med 10 dager. Tenk på at det kan ta opp til tre bankdager fra betalingen er gjort til den registreres.

    Om du foretrekker å kontakte Klarna sin kundeservice for å få hjelp eller om du har andre spørsmål vedrørende din faktura, kontakt gjerne Klarna på 21 01 89 91 man-fre mellom 08.00-17.00.

    Hvor gammel må jeg være for å kunne handle mot faktura?

    Det er 18 års aldersgrense for å betale med Klarna faktura eller Klarna konto.

    Manglende betaling

    For manglende betaling vil et purregebyr legges til. Har du handlet for under 60 kr, legges det til 29 kr og har du handlet for 60 kr eller mer legges et purregebyr på 60 kr til. En forsinkelsesrente på 25% samt referensrente vil også legges til. Om det fortsatt ikke kommer inn en betaling vil kravet bli overlevert til inkassohandtering der ytterligere inkassokostnader kan legges til.

    Om du foretrekker å kontakte Klarna sin kundeservice for å få hjelp eller om du har andre spørsmål vedrørende din faktura, kontakt gjerne Klarna på 21 01 89 91 man-fre mellom 08.00-17.00.

    Se Klarna sine fullstendige fakturavilkår her .

    Delbetaling

    LensWay tilbyr deg via Klarna å dele opp din faktura i mindre delere, en såkalt delbetaling. Avhengig av bestillingsbeløpet kan du velge delbetaling som betalingsmetode etter at du har gjennomført ditt kjøp, samt hvilken kredittperiode som passer deg best.

    Akkurat som når du handler med faktura får du varene før du betaler. Du kan velge å dele din betaling i 3,6,12,24 eller 36 måneder. Du vet hva din månedskostnad blir – og du vet når du er ferdig med betalingen.

    Slik gjør du: betal inn et lavere beløp ( det laveste beløpet du kan betale ser du på raden ”delbetale fra” på din faktura ) så blir din faktura omgjort til en delbetaling. I midten av måneden etter sender Klarna en ny faktura per post og du bestemmer selv om du vil betale det laveste beløpet, et valgfritt beløp eller det resterende beløpet for å avslutte delbetalingen.

    Se Klarna sine fullstendige vilkår her .

    Klarna Konto

    Betalingsvilkår for Klarna konto

    Klarna konto er en betalingsmetode for deg som selv ønsker å velge hvor mye du betaler per måned. Du betaler en valgfri sum i måneden, det minste beløpet du kan betale er 1/24 av beløpet som gjenstår, men minst 95 kroner.

    Med Klarna konto får du alltid dine varer hjem før du betaler og dessuten samles alle dine kjøp på en konto. Dette gjelder også når du har handlet i flere forskjellige butikker via Klarna konto og betyr en samlet faktura, uansett antal kjøp. Når du velger å betale i din egen takt, samles alle dine kjøp på en faktura som du betaler i slutten av måneden etter. Det gir deg en god oversikt og du betaler kun administrasjonsgebyr. Du kan alltid velge å betale hele beløpet på en gang.

    Fakturaen for Klarna konto sendes alltid per vanlig postbrev.

    Avgifter og rente

    Ved for eksempel et kjøp på 10000 kr med Klarna konto basisvilkår tilkommer det ingen etableringsgebyr. Årsrenten er 22 % hvilket utgjør en effektiv rente på 36,12 %. Prisen på kredittkjøpet er 11771 kr med 12 delbetalinger på 981 kr stk. Eksempelet forutsetter at delbetalingen pågår over 12 måneder. Vær oppmerksom på at minimumsbeløp per måned på produktnivå ikke er det samme som for kontoen i sin helhet. Det er alltid minimum 95 kr per måned. Administrasjonsgebyret er 45 kr per måned, uansett antal kjøp.

    Purregebyr

    Et purregebyr vil bli lagt til hvis betalingen er registrert etter utløpsdatoen, ikke har kommet i det hele tatt en måned, eller om du har betalt et lavere beløp enn minstebeløpet som stod på fakturaen.

    Om betalingen mangler flere måneder på rad vil du få et brev med det beløpet du må betale for at kontoen ikke skal bli sagt opp.

    Om betaling fortsatt mangler, vil din Klarna konto sendes videre til Segoria som håndterer inkassoærender.

    Se Klarna sine fullstendige vilkår her .

    Når sendes min kontofaktura?

    Kontofakturaen sendes i midten av måneden, første måned etter du gjorde din bestilling. Den sendes alltid via post til din siste registrerte adresse med en utløpsdato i slutten av måneden. Om du handler feks handler i januar, vil du motta en kontofaktura i midten av februar.

    Hvorfor har jeg mottat en kontofaktura/en kontoavtale?

    Det kan være på grunn av flere ting. Enten har valgt å delbetale 3-36måneder i kassen ved kjøpet eller å betale i din egen takt med Klarna konto. Du kan også ha valgt en kampanje, ” kjøp nå, betal i X (måned)”.

    Det kan også være at du har startet en delbetaling på en faktura ved å betale et lavere beløp enn det som sto på din faktura.

    Hvorfor har jeg mottat et purregebyr på min delbetaling eller konto?

    Et purregebyr legges til om din betaling registreres etter utløpsdatoen, mangler i en måned, eller om du har betalt et lavere beløp enn hva som var på fakturaen.

    Faktura/Delbetaling Svea Finans

    Betalingsvilkår for faktura Svea Finans

    Når du velger å betale med faktura innebærer det at LensWay overlater fakturaen din til Svea Finans. Beløpet på fakturaen skal derfor betales til Svea Finans bank- eller postgirokonto. Disse kontonumrene står på fakturaen som leveres med varen(e) du har bbrestilt.

    Når du velger å handle mot faktura, sender LensWay opplysningene dine til Svea, som utfører et såkalt mikrooppslag. Det er en forutsetning at du er over 18 år. Hvis Svea velger å gjøre en formell kredittsjekk ved hjelp av personnummeret ditt, vil du å få beskjed om dette skriftlig.

    Du har 20 dager på deg til å betale fra den datoen vi sender varen(e). Hvis du skulle glemme å betale, vil Svea Finans minne deg på dette, og da tilkommer det et purregebyr på 64 kroner samt forsinkelsesrenter på 2 % pr. måned. Hvis du ikke betaler fakturaen din, til tross for påminnelser, vil Svea overlevere fakturaen din til inkasso.

    Hvis du opplever noen problemer med fakturaen din som påvirker totalopplevelsen med handelen, vil vi gjerne ha beskjed om dette. Vennligst henvend deg direkte til oss i LensWay på 23964848 eller send en e-post til kundeservice@lensway.no.

    Jeg har spørsmål om min delbetaling

    Hvis du har spørsmål om en pågående delbetaling hos LensWay via Svea Finans, får du personlig hjelp hvis du ringer Svea Finans på telefonnummer 80 01 72 64. Du finner mer informasjon om delbetaling på Svea Finans hjemmeside.

    Betalingsvilkår for delbetaling via Svea Finans

    Når du velger å handle med delbetaling, sender LensWay opplysningene dine til Svea som utfører en såkalt mikroopplysning. En forutsetning er at du er over 18 år gammel og at du er registrert i folkeregisteret. Hvis Svea velger å foreta en formell sjekk av kredittopplysningene dine ved hjelp av personnummeret ditt, blir du varslet om dette skriftlig.

    Kort etter at vi har sendt varene dine sender Svea deg en avtale med vilkår for delbetalingen din som du skal skrive under på og sende tilbake til Svea. Du kan naturligvis finne disse vilkårene før kjøpet ditt på http://www.sveawebpay.no/kontovillkor/.

    Den første regningen kommer Svea til å sende til deg i midten av måneden etter at du har foretatt kjøpet ditt og den forfaller til betaling ved utløpet av måneden. Beløpet på regningen er det minste beløpet du må betale ut fra den kredittperioden du har valgt. Regningene sendes siden på samme måte hver måned til du har fullført delbetalingene dine. Du kan naturligvis når som helst avslutte delbetalingene ved å betale det resterende beløpet på en og samme regning. Renten er 9,95 % og kostnaden per regning er 29 kroner.

    Om du returner et produkt som du delbetaler, tilbakebetaler vi summen du har betalt. Eksklusive renter og avgifter.

    Kjøpsvilkår

    Pris

    Når du kjøper produkter fra LensWay, er moms alltid inkludert i prisen.

    Hver bestilling har en fraktkostnad på 50 kroner. Ingen andre administrative kostnader (som fakturagebyr) påløper. Du kan se den samlede summen du skal betale, inklusiv frakt og moms, på kassesiden.

    Levering

    Vi sender alltid forsendelsene våre med A-post for raskest mulig levering. Leveringstidene kan imidlertid variere ut fra om produktene finnes på lager eller ikke. Du kan alltid få informasjon om leveringstiden for akkurat din bestilling på kassesiden eller fra kundeservice.

    Angrerett

    Ingen handel er avsluttet før du har godkjent produktene dine. Vi vil at du skal være fornøyd med din ordre. Ifølge loven har du som forbruker 14 dagers angrerett fra du har mottatt varene, uten å måtte oppgi noen spesiell grunn. Men for at du skal være helt trygg når du handler hos oss, gir vi deg opptil 3 måneders åpent kjøp.

    Dette gjelder ved kjøp av kontaktlinser, solbriller og optiske briller. Ved retur står LensWay for fraktkostnaden.

    Kontaktlinser

    På kontaktlinser, linsevæske og komfortdråper har vi 3 måneders åpent kjøp. Åpent kjøp betyr at du har full returrett i 3 måneder fra den dagen du mottar varene. Innen 3 måneder kan du bytte til et annet produkt eller få pengene tilbake. Du mister ikke angreretten ved å åpne forsendelsen så lenge produktet kan leveres i tilnærmet samme stand og mengde. Det vil si at varene returneres ubrukte, uskadet og i originalemballasje. Da mener vi produsentens forpakning og ikke Lensways transportkartong. Hvis kontaktlinsene ble pakket i en av våre spesialkartonger (flatpakket), skal ikke linsene eller beholderen/kartongen være ødelagt eller på annen måte skadet, og de skal returneres i samme mengde.

    Kontaktlinser er medisinske produkter og er dermed fritatt forbrukerloven, som sier at du må åpne emballasjen for å kontrollere at produktet fungerer.

    Briller

    Brillene dine er en del av din personlighet, og det er viktig for oss at du er fornøyd. Derfor tilbyr vi deg 3 måneders åpent kjøp på alle optiske briller og solbriller med styrke. Vår fornøydgaranti gir deg muligheten til å prøve brillene i tre måneder, og om du ikke er fornøyd, kan du bytte til et annet produkt eller få pengene tilbake.

    Det er viktig å tenke på at det kan ta tid å venne seg til et par nye briller. Dette gjelder også briller som har samme styrke som du har hatt tidligere, men spesielt hvis styrken har forandret seg. Ved kjøp av progressive briller er det normalt at tilvenningsperioden er enda lengre. Vi foreslår derfor at du gir synet ditt noen uker på å venne seg til de nye brillene, men skulle det vise seg at de ikke fungerer, bør du kontakte oss før fornøydgarantien går ut, så hjelper vi deg gjerne.

    Solbriller

    Vi har 3 måneders åpent kjøp på våre solbriller. Åpent kjøp betyr at du har full returrett i 3 måneder fra den dagen du mottar varen. Du kan bytte til et annet produkt eller få pengene tilbake, forutsatt at solbrillene returneres uskadet, ubrukte og i originalemballasjen med tilbehør. Du kan altså ikke bruke varen og så sende den tilbake. Du kan selvfølgelig åpne ordren og prøve solbrillene før du eventuelt velger å returnere varen.

    Kampanjer og konkurranser

    Vær oppmerksom på at kampanjer og konkurranser kan ha egne vilkår som er spesifikke for kampanjen eller konkurransen.

    Retur og bytte

    Kontakt oss alltid før du returnerer varer slik at vi kan registrere returen din og gi deg returinstruksjoner, samt hjelpe deg med en eventuell ny bestilling.

    Retur via kundeservice

    Ta kontakt med kundeservice så hjelper vi deg med instruksjoner for returen din. Kundeservice har åpent man-fre 8.00-18.00 og du når oss på telefon 23964848, eller via e-post: kundeservice@lensway.no

    Du finner angrerettskjemaet vedlagt i ordrebekreftelsen vi har sendt deg per mail. Har dette skjemaet kommet bort, kan du laste ned et nytt angrerettskjema her.

    Tilbakebetaling

    Hvordan blir jeg tilbakebetalt?

    Dersom du har betalt for mye, eller av en annen grunn skal få penger tilbake fra oss, kommer vi til å sende deg en e-post til den e-postadressen du oppga ved kjøpet. E-posten inneholder mer...

    Når vil jeg bli tilbakebetalt? Hvor lang tid tar det?

    Så snart vi har fått de opplysningene vi trenger fra deg via tilbakebetalingsskjemaet, vil du få en bekreftelsesmail. Deretter tar det 10 - 14 dager før pengene er på kontoen din.

    Hvorfor må jeg informere om bankdetaljer?

    Grunnen til at vi trenger denne informasjonen er at vi vil være sikker på at vi betaler tilbake pengene til rett person. Vi garanterer at vi kun vil bruke disse opplysningene for å gjennomføre...

    Om du returnerer et produkt som du delbetaler, betaler vi tilbake summen du har betalt inklusive renter og avgifter. Ved delbetaling tar tilbakebetalingen normalt ca 10 bankdager fra den dagen vi har mottat din retur.

    Ved tilbakebetaling ber vi deg alltid kontakte vår kundeservice. Vår kundeservice har åpent 8.00-18.00, mandag-fredag. Du når oss på telefon 23964848 eller via e-post: kundeservice@lensway.no

    Returkostnad

    Lensway dekker returkostnaden. Bruk gjerne originalkartongen eller tilsvarende emballasje som beskytter varene når du skal sende tilbake ordren din.

    Returseddel

    KampanjerVed eventuell retyr/bytte etter at kampanjeperioden har tatt slutt kan rabatter ikke lenger benyttes.

    Ved eventuell retyr/bytte etter at kampanjeperioden har tatt slutt kan rabatter ikke lenger benyttes

    Garanti og reklamasjonsrett

    Lensway har 2 års produktgaranti på alle produkter. Dette dekker eventuelle produksjonsfeil. Garantien forutsetter normal håndtering av produktene, ikke selvpåførte skader.

    Du har selvfølgelig også rett til å reklamere på defekte kontaktlinser. I forbindelse med reklamasjon på kontaktlinser har vi rett til å begjære en linseresept som viser at linsene du har bestilt, er ordinert av en optiker.

    Kontakt alltid vår kundeservice om du vil reklamere på et produkt. Vi hjelper deg med å finne en god løsning, f.eks. bytte til et annet produkt eller en annen form for erstatning. Vår kundeservice har åpent hverdager 08.00-18.00. Du når oss på telefon: 23964848 eller via e-post: kundeservice@lensway.no

    Vi ber deg om alltid å kontrollere varene dine når du mottar ordren. Om varen er skadet, noe mangler eller er feil, bør dette reklameres innen 14 dager.

    1. januar 2016 trådte en ny lov om alternativ tvisteløsning vedrørende forbrukerforhold i kraft. Loven sier at forbrukere skal kunne inngi klager på alle offisielle EU-språk. EU-kommisjonen har gitt en link til ODR plattformen http://ec.europa.eu/odr . Vær oppmerksom på at linken fører til en midlertidig side med en melding om at plattformen vil være operativ, det vil si tilgjengelig for EUs forbrukere og bedrifter 15. februar 2016.

    Forbehold

    Vi reserverer oss for skrivefeil og eventuelle prisforandringer, varer som er utsolgt. Iblandt hender det at noen av de varene som du har bestilt ikke finnes i lager. Vi forbeholder oss retten til å nekte kjøp.

    Sikkerhet

    Personopplysninger

    LensWay følger de reglene som gjelder i personvernloven. I henhold til denne loven må du samtykke i at vi behandler og tar vare på opplysninger om deg i databasen vår. Ved å legge inn en bestilling hos LensWay bekrefter du samtykke i dette. Alle personopplysninger inkludert fødselsdato som du oppgir til oss, eller som vi får del i når du melder deg for kjøp eller besøker hjemmesiden vår, behandles av LensWay i egenskap av personvernansvarlig.

    Gjennom å registrere seg i Lensway og/eller gjøre en bestilling aksepterer du at Lensway lagrer og benytter seg av dine opplysninger, samt oppgifter om dine kjøp.Dine opplysninger lagres for å kunne behandle dine bestillinger samt for utsendelse av tilbud fra Lensway, via mail, sms eller annet.

    Du kan når som helst avregistrere deg fra nyhetsbrevene våre. For å avregistrere deg, følg instruksjoner som finnes i mail og sms utsendelser. Etter avregistrering får du fortsatt informasjon tilsendt til deg gjeldene kjøp og leveranser.

    LensWay kommer aldri til å la noen tredjepart bruke personopplysningene dine i markedsføringsøyemed. Du har rett til å be om å få se hvilke personopplysninger som er registrert om deg. Hvis de er feilaktige, ufullstendige eller irrelevante, har du rett til å kreve at opplysningene rettes eller slettes.

    Kreditkortsbetaling

    Når det gjelder kreditkortsbetaling, sendes du videre til DIBS Payment Gateway (https-side) for å utføre en sikker transaksjon. Kortnummeret ditt sendes gjennom en kryptert oppkobling rett til banken din. DebiTechs programvare for sikker server (SSL) er industristandarden og det beste tilgjengelige programmet for sikre forretningstransaksjoner

    LensWay får ikke tilgang til noen informasjon angående kortet eller banken din.

    Service

    Få informasjon og råd fra fagfolk

    Våre kundeservicemedarbeidere har fått en grunnutdanning i synsfeil, kontaktlinser, kontaktlinsebruk og briller. De håndterer mer enn 800 kundesamtaler om dagen og kan besvare de fleste spørsmål. Dessuten får alle medarbeidere kontinuerlig oppdatert informasjon og videreutdanning.

    Du kan til og med få hjelp på følgende språk: svensk, norsk, finsk, dansk, tysk, nederlandsk og engelsk.

    Gi din oppfatning av LensWay

    Siden vi stadig vil forbedre produktutvalget, tjenestene og servicen vår overfor deg som kunde, er vi takknemlig for å få tilbakemeldinger.

    Du er velkommen til å sende inn kommentarene eller forslagene dine per e-post til kundeservice@lensway.no så hjelper du oss med å bli bedre til å innfri forventningene fra kundene våre.

    Ompakking av linsene

    Vi streber etter alltid å kunne sende linsene og brillene dine rett hjem til deg. I de tilfeller hvor forsendelsen ikke kan leveres rett i postkassen din, tilbyr vi kostnadsfritt å pakke om linsene i en ekstra tynn pakke.

    Velg "”Pakk linsene flatt”" på kassesiden så kan vi levere linsene rett hjem til deg! Kontakt kundeservice hvis du vil vite om dette er mulig for akkurat dine linser.

    Mine sider

    Hva er Mine Sider?

    Mine Sider er en tjeneste som gir deg rask tilgang til alle dine opplysninger. Gjennom Mine Sider vil du også få nyheter og inspirasjon, samt prioritet til kampanjer og tilbud.

    Hva kan jeg gjøre på Mine Sider?
    • Under kategorien "Mine resepter" kan du lagre dine resepter.
    • Under kategorien "Mine bestillinger" kan du se din ordrehistorikk og enkelt gjenta en tidligere bestilling.
    • Under kategorien "Mine opplysninger" kan du enkelt endre dine opplysninger.
    • Under kategorien "Mine favoritter" kan du lagre dine favorittprodukter til fremtidige bestillinger.
    Hvordan registrerer jeg meg?

    For å kunne begynne å bruke Mine Sider må du først registrere deg.

    Slik gjør du:
    1. Gå til registeringssiden for Mine Sider.
    2. Oppgi din epostadresse og velg et passord, klikk så på "Registrer konto". Tenk på at må bruke samme epostadresse som ved tidligere bestillinger om du ønsker tilgang til din ordrehistorikk.
    3. Godkjenn brukervillkårene ved å trykke «Jeg godkjenner brukervillkårene».
    4. Glem ikke å verifisere din konto ved å klikke på linken i verifiseringsmailen som sendes til deg etter registrering.
    Hvorfor må jeg verifisere min epostadresse?
    Det er viktig for oss å beskytte dine personopplysninger. For din egen sikkerhet vil vi derfor at du verifiserer din epostadresse. På den måten kan vi verifisere at epostadressen ikke tilhører noen andre. Når du registrerer deg på Mine Sider får du automatisk en forespørsel via epost om at du skal verifisere epostadressen. Du kan verifisere epostadressen ved å følge lenken i mailen, og etter dette er du klar til å logge inn på Mine Sider.
    Hvordan logger jeg inn på Mine Sider?

    Du logger inn på Mine Sider med din epostadresse og passord.

    Jeg har tidligere brukt ReFill Express, hvordan bytter jeg til Mine Sider?

    Mine Sider erstatter vår tidligere tjeneste ReFill Express. Du som tidligere har benyttet deg av ReFill Express må registrere deg på nytt for å kunne benytte deg av Mine Sider. Bruk samme epostadresse som ved tidligere bestillinger, slik vil du få direkte tilgang til din ordrehistorikk og kan raskt gjenta tidligere bestillinger.

    Jeg har glemt mitt passord, hva gjør jeg?

    Om du har glemt ditt passord kan du få et nytt ved å fylle inn din epostadresse og klikke «Tilbakestill» på «Tilbakestill passord»- siden. Det nye passordet sendes til din epostadresse.

    Vi anbefaler at du bytter passord første gangen du logger inn på Mine Sider.

    Jeg får ingen mail når jeg har tilbakestilt mitt passord.

    Når du bestiller et nytt passord skal du motta en mail. Om mailen ikke dukker opp i din mailboks, kontroller at det ikke har havnet i søppelboksen. Om mailen ikke er å finne der heller, ta kontakt med vår kundeservice så hjelper vi deg.

    Koster det noe å benytte seg av Mine Sider?

    Det er kostnadsfritt å registrere, samt benytte seg av Mine Sider.

    Jeg vil avslutte min konto, hvordan går jeg frem?

    Du kan avslutte din konto ved å klikke på «Avslutt konto» på Mine Sider. Du bekrefter at du vil avslutte din konto ved å fylle ut ditt passord.

    Vær oppmerksom på at når du velger å avslutte din konto, vil all din informasjon ligge på din brukerkonto i 30 dager etter avslutning i tilfelle du skulle angre deg og ville gjenskape din konto. Etter 30 dager vil all informasjon bli slettet.

    Jeg har avsluttet min konto, men jeg angrer meg. Hva gjør jeg?

    Når du velger å avslutte din konto, blir all brukerinformasjon liggende i 30 dager i tilfelle du ombestemmer deg.

    Om du vil gjenopprette din konto, ta kontakt med vår kundeservice som hjelper deg. Om det er gått mer enn 30 dager etter at du har avsluttet kontoen, kan den ikke lenger gjenskapes og du må opprette en ny konto for å kunne logge inn på Mine Sider.

    Brukervillkår for Mine Sider

    Denne avtalen gjelder for Lensways brukervillkår. Med bruker menes den som er registrert hos Lensway.no. Denne avtalen er gyldig inntil videre og du kan avslutte din konto når som helst. Å avslutte din konto eller endre dine opplysninger gjør du under Mine Sider. All informasjon på din brukerkonto blir liggende 30 dager etter avslutning i tilfelle du skulle angre deg og ville gjenskape kontoen.

    Du som handler er over 18 år. Om du er under 18 år og vil handle på Lensway.no trenger du foreldres samtykke.

    Du får bare ha en konto hos Lensway. Du som bruker er selv ansvarlig for dine innloggingsopplysninger, ikke del dem ut til noen andre. Alle bestillinger som skjer via din konto anses du å være ansvarlig for. Lensway har rett til å granske kontoen din ved mistanke om misbruk av brukervillkårene foreligger. Falsk informasjon eller misbruk kan føre til at kontoen din blir slettet.

    Som bruker godkjenner du at Lensway får sende ut tilbud til deg og gjøre markedsundersøkelser basert på dine opplysninger. Du kan når som helst velge å avregistrere deg fra våre nyhetsbrev. Dette kan du gjøre via våre nyhetsbrev eller ved å kontakte vår kundeservice.

    Lensway håndterer dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven (POL). Dine personopplysninger kommer til å brukes av Lensway for å administrere kunderelasjonen samt markedsføringsformål. Ved å registrere deg hos Lensway og/eller gjøre en bestilling godkjenner du at Lensway lagrer og benytter seg av dine kontaktopplysninger, samt opplysninger om dine kjøp. Dine opplysninger lagres for å kunne behandle dine bestillinger, samt for utsendelser av tilbud av Lensway, via epost, sms eller annen reklame.

    Lensway forbeholder seg rettet til å endre brukervillkårene.

    Norwegian Reward

    Tilbudet

    Som medlem i Norwegian Reward får du CashPoints på alle dine kjøp hos oss, samt rabatt på linser og solbriller.

    Rabatt
    • 10% på linser
    • 10% på solbriller
    • Vær oppmerksom på at tilbudet ikke kan kombineres med andre tilbud.

    CashPoints

    Som medlem av Norwegian Reward får du CashPoints på alt du handler fra oss. CashPoints er Norwegians egen valuta som du kan bruke til å handle reiser for på deres hjemmeside.

    Når du handler:
    • Linser får du 10% av ordreverdien i CashPoints
    • Solbriller får du 10% av ordreverdien i CashPoints
    • Briller får du 20% av ordreverdien i CashPoints

    10 kr er alltid det samme som 1 CashPoint. Handler du linser for 1000,- får du da 100 CashPoints.

    Vilkår for å få CashPoints

    For å få CashPoints må du være logget inn på Mine Sider, samt ha koblet ditt Norwegian Reward-nummer til Mine Sider-kontoen og ha aktivert kampanjen. Du finner ditt Reward-nummer enklest gjennom å logge inn på http://www.norwegianreward.com.

    Husk at du kun får CashPoins når du kjøper fra oss online. Vi har ikke mulighet til å dele ut CashPoints manuelt når du bestiller via telefon eller i butikk.

    Om du ønsker å bli Reward-medlem kan du registrere deg kostnadsfritt på http://www.norwegianreward.com.

    Når får du dine CashPoints

    Har du handlet linser eller solbriller får du dine CashPoints 14 dager etter at vi har sendt varene. Om du har kjøpt briller får du bonuspoengene 20 dager etter at vi har sendt dem.

    Returrett

    Som Reward-kunde har du mulighet til å angre kjøpet du har gjort innen 14 dager etter at du har mottatt varene. Før du returnerer varene behøver du også å kontakte vår kundeservice på telefonnumer 23964848 og oppgi at du er Reward-kunde.

    Observer at angreretten for deg som er Reward-kunde skiller seg fra våre ordinære vilkår.

    Kampanjer

    Generell informasjon om våre kampanjer

    LensWay tilbyr ofte ulike typer kampanjer som er tidsbegrenset. Observer at du ikke kan kombinere ulike tilbud innen samme produktkategori. LensWay reserverer seg også mot eventuelle prisendringer, feiltrykk og sluttsalg.

    Ved eventuell retyr/bytte etter at kampanjeperioden har tatt slutt kan rabatter ikke lenger benyttes.

    Johnson & Johnson, linsekampanje. Oppgrader fra ACUVUE® ADVANCE® for ASTIGMATISM til ACUVUE OASYS® for ASTIGMATISM.

    Dine personopplysninger vil bli behandlet av LensLogistics AB samt at personopplysningene kan bli overført til en utpekt tredjepart, for at Johnson & Johnson Vision Care skal kunne følge opp sine forpliktelser med anledning av dette tilbudet. Dine personopplysninger vil slettes når det ikke lenger er nødvendig for LensLogistics AB eller utpekt tredjeparts behandling av disse.

    Gjennom denne søknaden samtykker jeg til at mine personopplysninger behandles av LensLogistics AB, P.O Box 1294 Österögatan 4, SE- 164 29 Kista , +46 (0) 8 520 52 800, SE556579318801, kundeservice@lensway.no samt til at personopplysningene kan bli overført til en utpekt tredjepart, for at Johnson & Johnson Vision Care skal kunne oppfylle sine forpliktelser med anledning av dette tilbudet. All behandling av dine personopplysninger vil skje i samsvar med bestemmelsene i personopplysningsloven (L 14.04.2000 nr 31 lov om behandling av personopplysninger), «POL» Formålet med LensLogistics AB sin behandling av dine personopplysninger er evaluering og forbedring av kampanjens gjennomføring. For denne behandlingen er LensLogistics AB behandlingsansvarlig. Formålet med en utpekt tredjeparts behandling av dine personopplysninger er å oppfylle de forpliktelser mot deg som kunde som er forbundet med dette tilbudet, slik som administrasjon, evaluering og forbedring av kampanjens gjennomføring. Dine personopplysninger vil videre kunne bli brukt for å kontakte deg i markedsføringsøyemed. Du har alltid rett til å henvende deg til oss, og be om at dine personopplysninger ikke brukes i markedsføringsøyemed. Hvis du ønsker informasjon om hvilke av dine personligopplysninger som behandles, kan du kontakte oss og be om en registerutskrift, se kontaktinformasjon ovenfor. En anmodning om registerutskrift skal være skriftlig, inneholde navn og fødselsdato og undertegnes av den som utskriften gjelder for. Du har også rett til når som helst å kontakte oss og be om korrigering av informasjon om deg som er feilaktig eller ikke aktuell, se kontaktinformasjon ovenfor. Dine personopplysninger vil bli slettet når det ikke lenger er nødvendig for oss å behandle dem for ovennevnte formål.

    JJVCC data on file 2013 Sulley A, Madec-Hily A, Packe R. Large scale survey of senofilcon A contact lens wearers. Optom Vis Sci 2012 E-abstract 125443 ACUVUE® ADVANCE® and ACUVUE OASYS® are trademarks of Johnson & Johnson Services Inc. © Johnson & Johnson AB 2016.

    Norrkampanjen 2018
    Ved kjøp av linser hvor solbriller inngår uten kostnad har du rett til å bytte solbriller en (1) gang. Ved eventuell retur av en del eller alle linser, kommer du til å debiteres for full pris for solbrillene dersom du velger å beholde de. Tilbudet går ikke an kombinere med andre linsetilbud.

    Kommenter & gi en bedømmning

    Slik fungerer Kommenter & bedømmning

    Vi ønsker å vise våre kunders meninger og erfaringer om produkter de har kjøpt av oss. Du kan kommentere og rangere produktene som du bruker til å vise hva du mener om produktene og gjør det lettere for andre å handle.

    For å kommentere og rangere et produkt, kan du gå til produktets infoside og velge 'Klikk for å vurdere XX ". Deretter kan du legge igjen en rangering mellom 1-5 og skrive en kommentar.

    Hvem kan kommentere og rangere produkteter?

    Alle kan kommentere og sette karakter på våre produkter. Du trenger ikke å være logget inn.

    Kan jeg endre eller ta bort mine kommentarer?

    Du har tilgang til dine tidligere kommentarer når du er logget inn på Mine-sider, og kan dermed endre på rangeringen og vurderingen om din opplevelse av produktet skulle endre seg, eller du kan ta bort din kommentar. Gå inn på produktets infoside og velg "Rediger" i kommentarfeltet for å endre eller "ta bort" for å fjerne din kommentar.

    Hvordan behandler LensWay bedømmningene?

    Vi sensurere eller sletter ingen kommentarer så lenge de er om våre produkter, og ikke bryter vilkårene.

    Vi forbeholder oss retten til å slette kommentarer som er støtende , ærekrenkende, nedsettende, trakasserende, truende eller uanstendig, inneholder kommersielle meldinger eller reklame, eller på annen måte støtende eller upassende.

    Vilkår for kommentarenes innhold

    Det er ikke tillatt å inkludere personlig eller kontaktinformasjon eller noe materiale som kan virke støtende. Det er heller ikke lov å ta med linker eller referanser.

    Husk, du bør vurdere produktet, ikke Lensway eller produsenten. Hvis du har tilbakemeldinger om nettsiden vår, service eller noe, kan du kontakte vår kundeservice som er glade for å motta tilbakemeldinger.

    Vær oppmerksom på at vi ikke er i stand til å svare på spørsmål i kommentarfeltet. For spørsmål vennligst kontakt vår kundeservice som gjerne hjelper deg.

    Hvordan kan jeg informere dere om en feilaktig eller støtende kommentar?

    Skulle du finne en kommentar som er feil eller støtende, kan du kontakte vår kundeservice.

    Linseabonnement

    Hvordan endrer jeg min leveranseadresse under et aktiv abonnement?

    For å endre leveranseadresse må du kontakte vår kundeservice. Ring oss på telefonnummer 23964848.

    Kan jeg kombinere abonnementet med andre tilbud og rabatter?

    Man kan ikke kombinere abonnement med andre tilbud og kampanjer. Men de som har opprettet et abonnement får en rekke andre fordeler. Du trenger aldri betale frakt for dine leveranser og du får eksklusive tilbud som kun er tilgjenelige for abonnementkunder.

    Hvordan vet jeg at mine varer blir sendt?

    Når ditt abonnement er aktivt, sender vi automatisk dine linser til deg med jevne mellomrom. Ved hver leveranse vil du motta en ordrebekreftelse og en leveransebeskjed vil bli sendt til din registrerte e-postadresse.

    Som alltid. Får du ingen bekreftelse ber vi deg ta kontakt med vår kundeservice på 23964848 så vi kan hjelpe deg.

    Jeg trenger å gjøre en endring og mine produkter er allerede sendt

    Kontakt kundeservice på 23964848 så hjelper vi deg videre.

    Jeg ønsker å retunere varer, hvordan går jeg frem?

    Du gjør som alltid: ta kontakt med vår kundeservice på 23964848 så hjelper vi deg med både retur og eventuelt bytte uten at det påvirker ditt pågående abonnement.

    Som alltid kan du retunere uåpnede varer og du har 3 måneders åpent kjøp.

    Har du flere spørsmål?

    Nøl ikke med å ta kontakt med vår kunderservice for eventuelle spørsmål du ikke finner svar på her.

    Kjøpsvilkår

    Generelt

    Lensway B.V org.nr. 27245 664, (nedenfor omtalt som Foretaket) selger optikkprodukter på nettet. Her beskrives de vilkårene som gjelder når du handler fra www.lensway.no (nedenfor omtalt som nettstedet).

    Du må godta disse vilkårene før du kan bestille produkter på nettstedet vårt. Ved å godta vilkårene samtykker du at du er bundet til å følge dem. Hvis du ikke godtar disse vilkårene, kan du ikke bestille noen produkter fra nettstedet vårt.

    Pris

    Alle priser på nettstedet er inkl. moms. Fraktkostnad på 50 kr kommer i tillegg på samtlige bestillinger med mindre andre tilbud gjelder. Ingen andre administrative kostnader (som fakturaavgift) kommer i tillegg. Du kan se den totalsummen du skal betale, inkludert frakt og moms, på kassesiden. Spesielle regler gjelder for de som bor på Svalbard og Jan Mayen.

    Kampanjer, tilbud og rabatter

    Kampanjer, tilbud og rabatter har spesielle vilkår, og må benyttes i henhold til dem. Ved retur etter kampanjeperioden kan ikke rabattene benyttes ved et eventuelt nytt kjøp. Ved visse kombinasjonsrabatter kan det hende at spesielle vilkår gjelder.

    Bestilling

    Aldersgrense ved bestilling

    Bestillere under 18 år må ha fullmakt fra verge før kjøp kan gjennomføres.

    Resept fra autorisert optiker/øyelege

    Foretaket anbefaler at du har en brilleseddel fra en optiker når du bestiller linser og briller fra oss.

    Foretaket tar ikke ansvar for eventuelle komplikasjoner som oppstår på grunn av avvik fra brilleseddelen. Foretaket utsteder ikke brilleseddel for kontaktlinser eller briller. Hvis du ikke har brukt kontaktlinser tidligere, eller du vil bytte linsetype, anbefaler vi at du tar en synsundersøkelse hos en optiker. Du har alltid krav på å få en kopi av brilleseddelen i henhold til pasientjournalloven.

    Ved å gjennomføre kjøpet erklærer du at du har fått resept/brilleseddel og informasjon fra en autorisert optiker.

    Ordrebekreftelse

    Avtale om kjøp trer i kraft først når Foretaket har bekreftet bestillingen ved å sende en ordrebekreftelse til den e-postadressen du har angitt.

    Endring / Avbestilling

    Endring / avbestilling skal kun gjøres ved å kontakte kundeservice per telefon. Endringer kan ikke gjøres etter at ordren er pakket. En avbestilling er ikke gyldig før du har mottatt en bekreftelse fra Foretaket.

    Abonnement

    Det er ikke mulig å kombinere abonnement med øvrige kampanjer, tilbud eller rabatter. Ved hver levering vil du få en ordrebekreftelse og en leveringsbekreftelse til din registrerte e-postadresse. Alle abonnementsbestillinger har gratis frakt, og det er den ordinære produktprisen på bestillingsdagen som gjelder. For å endre eller avslutte et abonnement må du kontakte Foretaket.

    Levering

    Leveringstid

    Leveringstiden avhenger av om produktet er på lager eller ikke. Den generelle leveringstiden for lagervarer er 3-4 arbeidsdager. Hvis produktet ikke finnes på lager, er den generelle leveringstiden 1-2 uker.

    Viktig informasjon om våre leveranser:

    Fra og med den 1. Januar 2018 så har Posten/Bring slått sammen A og B-post, noe som innebærer at de nå kan ha en leveransetid på 3-4 arbeidsdager, uansett hvor i landet du bor. Dessverre kan du som kunde bli påvirket av dette, og vår leveransetid kan oppleves som lengre enn tidligere. Dersom din forsendelse er for stor til å leveres i postkassen, vil leveransetiden normalt bli en arbeidsdag lenger. Vær oppmerksom på at det kan ta opptil 24 timer før forsendelsen vises i Posten/Bring sin sporingstjeneste.

    Leveringsbekreftelse

    Den leveringsbekreftelsen du får i forbindelse med bestillingen er din kvittering på at leveransen er på vei.

    Leveringsansvar

    Foretaket er ansvarlig for leveringen dersom varer skulle blir borte eller skadet under transport. Hvis produkter er skadet ved levering, bør det meldes fra om dette til kundeservice umiddelbart.

    Ikke uthentet ordre

    Hvis leveransen ikke kan legges i postkassen, sendes forsendelsen til ditt nærmeste utleveringssted. Hvis leveransen ikke hentes av deg, blir pakken sendt tilbake til Foretaket. Du har ansvar for å kontakte Klarna AB, som behandler betalingen din.

    Leveringsforsinkelse

    Foretaket har ikke ansvar for forsinkelsen forårsaket av våre logistikkpartnere eller produsenter. I tilfeller hvor Foretaket er årsaken til en leveranseforsinkelse har du rett til å heve kjøpet dersom du ikke godtar ny leveringstid.

    Feilekspedering

    Dersom en vare skulle være feilekspedert, tar Foretaket på seg ansvar for å utbedre feilen uten kostnad.

    Betaling

    Foretaket tilbyr betaling med kort, direktebetaling, faktura og delbetaling. Foretaket har valgt å la Klarna AB håndtere alle betalingsmetoder. Her finner du Klarnas fullstendige vilkår. Ved bestilling over telefon, e-post eller chat godtas betalingsmetoden faktura 14 dager (0,- i avgift).

    Angrerett

    Foretaket tilbyr deg 3 måneders angrerett på alle produkter. Du kan lese mer om dette under Fornøydhetsgarantien.

    Retur

    Ved bruk av Foretakets returetikett står Foretaket for returavgiften, ellers må du dekke den selv. Varen skal returneres i ubrutt, umerket originalemballasje og være i uforandret stand. Du har ikke rett til å åpne originalemballasjen for å kontrollere at varen fungerer, men ved hjelp av informasjonen på emballasjen kan du kontrollere at produktet stemmer overens med bestillingen din. Hvis du skal returnere, skal du gi beskjed om det til Foretakets kundeservice før angreretten/fornøydhetsgarantien utløper. Du kan også fylle ut og sende inn Angrerettskjema for å fullføre returen.

    Garanti

    Fornøydhetsgaranti

    Du har 3 måneders fornøydhetsgaranti på alle produkter. Kontaktlinser, linsevæsker og komfortdråper skal returneres i ubrutt og uskadet originalemballasje. Solbriller skal returneres i uskadet, umerket og ubrukt stand. Alle produkter inkl. tilbehør skal returneres i originalesken eller tilsvarende emballasje som beskytter produktene godt.

    Prisgaranti

    Hvis du finner et produkt til en lavere pris, kan du benytte prisgarantien ved å kontakte kundeservice. Prisgarantien gjelder for alle produkter og kan kreves i 14 dager etter gjennomført kjøp. Prisgarantien gjelder på ordinær pris og ikke på kampanjer, tilbud eller rabatter. Forutsetningen er at det er samme produkt med samme spesifikasjoner og at det kan kjøpes på like vilkår i en butikk i samme land. Spesielle vilkår gjelder for å benytte prisgarantien på solbriller fra Ray-Ban, du finner dem här.

    Produktgaranti

    Du kan benytte produktgarantien på samtlige produkter i opptil to år. Produktgarantien omfatter produksjonsfeil, men ikke skader som har oppstått av normal slitasje, ytre skader eller på grunn av feil bruk.

    Reklamasjonsrett

    Reklamasjonsretten dekker varer som det er feil på i henhold til gjeldende forbrukerlover. Du har lovfestet reklamasjonsrett i 3 år. For å benytte reklamasjonsretten skal du kontakte Foretakets kundeservice senest 2 måneder etter at du oppdaget feilen. Når en reklamert vare returneres og reklamasjonen godkjennes, vil Foretaket kompensere deg med et nytt, likeverdig produkt. Foretaket forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon dersom det viser seg at varen ikke er feilaktig i henhold til gjeldende forbrukerlover.

    Tilbakebetaling for returnert vare

    Ved tilbakebetaling av returnert vare sendes et tilbakebetalingsskjema til din registrerte e-postadresse. Tilbakebetalingen gjøres innen 14 dager fra Foretaket har mottatt og godkjent returen.

    Forbehold om endringer

    Foretaket tar forbehold om utsolgte produkter, trykkfeil og feil i produktinformasjon eller -spesifikasjoner på hele vårt sortiment av varer og tjenester. All bildeinformasjon på sidene skal kun regnes som veiledende illustrasjoner. Vi kan ikke garantere at bildene gjengir varenes nøyaktige utseende eller egenskaper. Foretaket forbeholder seg retten til å endre priser og vilkår. Prisen ved hvert enkelt kjøpstilfelle er den som gjelder. Foretaket forbeholder seg retten til å nekte kjøp. Alle bedrageriforsøk politianmeldes. Foretaket forbeholder seg rette til å endre vilkårene i disse allmenne vilkårene når som helst. Dersom vilkårene forandres, blir du informert via nettstedet vårt.

    Opphavsrett

    Foretaket eier eller har lisens på alt materiale som er publisert på nettstedet vårt. Du har ikke lov til å på noe vis endre papirkopier eller digitale kopier av noe materiale som du har skrevet ut eller lastet ned. Du har ikke lov til å bruke noen illustrasjoner, fotografier, video- og lydsekvenser eller noe grafikk separat fra den tilhørende teksten. Du har ikke lov til å benytte noe materiale på nettstedet vårt til kommersielle formål uten å skaffe deg lisens til å gjøre det fra oss eller våre lisensgivere. Hvis du skriver ut en kopi, kopierer eller laster ned noen deler av nettstedet vårt som bryter disse brukervilkårene, mister du umiddelbart retten til å bruke nettstedet vårt, og du må etter vårt skjønn levere tilbake eller ødelegge eventuelle kopier av materialet.

    Integritetspolicy

    Foretaket er opptatt av å beskytte din integritet. Denne integritetspolicyen gjør rede for hvordan Foretaket samler inn og bruker dine personopplysninger. Her står det også hvilke rettigheter du har overfor oss, og hvordan du utøver dem. Hvis du har spørsmål om integritet og beskyttelse av personopplysninger, kan du alltid kontakte oss ved å sende en e-post til Foretaket.

    Ved å bruke foretakets tjenester godtar du integritetspolicyen vår og gir oss tillatelse til å behandle opplysningene dine. Du godtar også at foretaket bruker elektroniske kommunikasjonskanaler samt fysisk post for å sende informasjon til deg. Det er viktig at du leser gjennom og forstår integritetspolicyen vår før du bruker tjenestene våre eller kjøper varene våre.

    For at vi skal kunne tilby tjenestene våre og levere varene våre, er vi nødt til å behandle personopplysningene dine i henhold til redegjørelsen nedenfor. Det gjør vi med ytterste forsiktighet.

    Hvilke opplysninger samler vi inn?

    Opplysninger som du gir til oss. Du kan direkte eller indirekte gi oss informasjon om deg selv på en rekke ulike måter, for eksempel når du sender inn en bestilling på nettstedet vårt, kontakter oss, bruker kundeportalen vår eller noen andre av foretakets tjenester hvor du legger igjen personopplysninger. Det kan dreie seg om:


    • Person- eller kontaktopplysninger: Navn, fødselsdato, personnummer, tittel, faktureringsadresse, leveringsadresse, e-postadresse, mobiltelefonnummer osv.
    • Informasjon om varer eller tjenester: Mer informasjon om artiklene du kjøper. Informasjon om hvilke og hvor mange produkter du har kjøpt, og hvor mye du har betalt.
    • Nærmere opplysninger om utskriving av kontaktlinser
    • Betalingsmetode og status
    • Leveringsmetode
    • Rabatt- og kampanjekoder, deriblant henvisninger til venner du har henvist til og nærmere opplysninger om dem.
    • Finansiell informasjon: For å gi deg riktig servicenivå kan vår leverandør av betalinger samle inn opplysninger om blant annet inntekt, eventuelle kredittforpliktelser, negative betalingsanmerkninger og tidligere innvilget kreditt. Ingen av disse opplysningene formidles eller tilgjengeliggjøres på noe vis til foretaket.
    • Informasjon om kontakt mellom deg og foretaket: Hvordan du bruker våre tjenester, deriblant reaksjonstider på sider, nedlastingsfeil, inngåelse og oppsigelse av avtaler samt leveringsvarsler når vi kontakter.
    • Informasjin om enheter: F.eks. IP-adresse, språkinnstillinger, nettleserinnstillinger, innstillinger for tidssone, operativsystem samt plattform og skjermoppløsning.
    • Geografiske opplysninger : Ditt geografiske sted.

    De opplysningene som du leverer inn til oss kreves, i likhet med opplysningene om varer/tjenester og din finansielle situasjon, i allmenhet for å inngå en avtale med oss, mens de andre opplysningene vi samler inn i allmenhet kreves av andre grunner, som spesifisert nedenfor.

    Hva gjør vi med opplysningene dine?

    Vi bruker dem til å levere, drive og forbedre våre varer og tjenester. Alle opplysninger brukes til å levere, drive og forbedre foretakets varer og tjenester. Foretaket behandler personopplysninger til undernevnte formål og på følgende rettslige grunnlag:


    Formålet med behandlingen Rettslig grunnlag for behandlingen (hvorfor behandling av informasjon er nødvendig) Automatisk beslutning (J/N)
    For å bekrefte din identitet og verifisere dine person- og kontaktopplysninger. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For å administrere din betaling og kunderelasjonen, dvs. fullføre våre plikter som oppstår som følge av avtalen som inngås mellom deg og oss, og gi deg tilgang til all informasjon, alle produkter og alle tjenester du ønsker fra oss. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For kundeanalyse, administrere foretakets tjenester og de varer som gjøres tilgjengelig, samt for intern virksomhet som feilsøking, dataanalyse, testing, undersøkelser og statistikk. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og oppnå legitimering J
    For å sikre at innholdet presenteres på best mulig vis til deg og på enheten din. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For å forhindre misbruk av foretakets tjenester, som en del av våre tiltak for å holde tjenestene våre sikre og trygge. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og overholde gjeldende lover J
    For å utføre risikoanalyse, bedrageriforhindring og risikohåndtering. Overholde gjeldende lover og oppnå legitimering J
    For å forbedre våre tjenester og varer, og til allmenne forretningsutviklingsformål, begrense bedrageri til et minimum, utvikle nye produkter og funksjoner og utforske nye forretningsmuligheter. Oppnå legitimering N
    For å overholde gjeldende lover, som lover om regnskapsføring. Overholde gjeldende lover N

    Kommunikasjon med deg

    Foretaket kan også bruke dine opplysninger for å formidle relevant informasjon om produkter du har brukt eller lignende produkter, og gjennomføre kundetilfredshetsundersøkelser om våre varer og tjenester (f.eks. fordi du har kontaktet foretakets kundeservice), via elektroniske kommunikasjonskanaler, fysisk post eller per telefon. Send en e-post til Foretaket og si ifra hvis du ikke ønsker å motta slik informasjon.

    Hvem kan vi dele opplysningene dine med?

    Vi kan overføre opplysningene dine eller dele dem med enheter innad i Essilor International Group, som beskrevet nedenfor. Vi gjør alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse når de overføres til eller deles med en slik utvalgt tredjepart.

    Leverandører av betalingstjenester

    Foretaket kan, dersom det kreves for betalingstjenesten, dele dine personopplysninger til leverandører av betalingstjenester, logistikkpartnere og leverandører av markedskommunikasjon inklusivt sosiale medier. Personopplysninger som deles med leverandører av betalingstjenester vil være underlagt betalingstjenesteleverandørens integritetspolicy og praksis.

    Myndigheter

    Foretaket kan dele krevbare opplysninger til myndigheter som politiet, skatteorganer og andre myndigheter, dersom vi er lovmessig forpliktet til å gjøre det eller du har gitt samtykke til det.

    Hva gjør vi IKKE med opplysningene dine?

    Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjeparter.

    Hvor lagrer vi dine personopplysninger?

    Vi streber alltid etter å behandle opplysningene dine innenfor EU/EØS. Opplysningene kan imidlertid i visse tilfeller overføres og behandles utenfor EU/EØS av foretak som inngår i Essilor International Group eller av en leverandør eller underentreprenør. Ettersom foretaket er fast bestemt på å alltid holde opplysningene dine beskyttet, gjør vi alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse, minimum tilsvarende og i tråd med den grad av beskyttelse som tilbys innen EU/EØS. Når personopplysninger overføres og behandles utenfor EU/EØS, bruker vi i noen tilfeller såkalte standardavtaleklausuler, utarbeidet av EU-kommisjonen, som sikkerhetstiltak. Hvis du vil motta en kopi av disse standardavtaleklausulene kan du kontakte oss med de kontaktopplysningene som er oppgitt nedenfor.

    Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

    Vi lagrer bare personopplysningene dine så lenge som påkrevd for å oppfylle våre avtalefestede plikter overfor deg og overfor gjeldende lover. Hvis vi lagrer dine opplysninger til noe annet formål enn våre avtalefestede plikter, som f.eks. regnskap og markedsføring, lagrer vi opplysningene så lenge som det kreves og/eller oppfordres til i henhold til gjeldende lover for hvert formål.


    • Din rett til tilgang, korrigering og sletting.
    • Rett til å få tilgang til dine opplysninger. Hvis du vil motta og verifisere den informasjonen vi har om deg, kan du kreve en utskrift av opplysningene. Å motta en utskrift av opplysningene er kostnadsfritt. I de tilfellene vi behandler personopplysningene om det for å fullføre våre avtalefestede forpliktelser overfor deg, og du selv har gitt oss disse personopplysningene, har du krav på å få disse ut i et strukturert, generelt anvendelig og maskinlesbart format, og har også rett til å overføre disse opplysningene til en annen personopplysningsansvarlig (dataportabilitet).
    • Rett til korrigeringer. Du har rett til å rette opp feilaktige eller ufullstendige opplysninger om deg selv.
    • Rett til sletting ("retten til å bli glemt"). I de tilfellene hvor dine personopplysningene ikke lenger trengs for det formålet de ble samlet inn til, har du krav på at personopplysningene dine slettes. Visse lovfestede krav hindrer oss imidlertid i å slette deler av dine opplysninger umiddelbart. Slike krav kommer av regnskaps- og skattelover samt forbrukerlover. Det vi gjør er å sperre opplysninger som vi må forhindre fra bruk til andre formål enn å respektere slike rettslige krav.

    Rett til å klage til Datatilsynet?

    Hvis du er misfornøyd med vår behandling av dine personopplysninger, har du rett til å klage til Datatilsynet.

    Hva gjelder for informasjonskapsler og andre lignende teknologier for sporing?

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og lignende teknologier for å tilby en skreddersydd og smidig brukeropplevelse på nettet. Mer informasjon om hvordan foretaket bruker informasjonskapsler og lignende kan du lese i vår forklaring om informasjonskapsler.

    Hvis du har spørsmål knyttet til GDPR og integritetspolicyen vår, eller du ønsker å komme i kontakt med personvernombudet vårt, kan du henvende deg til kundeservice, på e-post kundeservice@lensway.no eller telefon 23964848

    Informasjon om informasjonskapsler

    Foretaket bruker informasjonskapsler (såkalte cookies). En informasjonskapsel er en liten tekstfiler som lagres på datamaskinen din, og inneholder informasjon som brukes til å gjøre nettstedet bedre for deg. I nettleseren kan du velge å ikke godta informasjonskapsler (cookies), men da kommer ikke nettstedet til å fungere optimalt, og det kan oppstå problemer med å logge på.

    Force Majeure

    Foretaket er ikke ansvarlig for forsinkelser som er forårsaket av omstendigheter utenfor foretakets rimelige kontroll, og er i så fall berettiget til tilleggstid for å oppfylle forpliktelser. Eksempler på slike omstendigheter (ikke en utfyllende liste): streik, terrorhandlinger, krig, leverandør-, transport- eller produksjonsforstyrrelser, valutakursendringer, inngripen fra myndigheter, lovgivning eller naturkatastrofer.

    Relevante lover og tvist

    Tvister som oppstår rundt tolkningen eller anvendelsen av disse vilkårene skal skje i henhold til norsk lov, og skal, dersom kunden og foretaket ikke kan løse tvisten sammen, avgjøres av Forbrukerrådet eller i ytterste tilfelle av allmenn domstol.

    Produktkommentarer

    Det er ikke tillatt å inkludere person- eller kontaktopplysninger eller noe materiale som kan oppfattes som støtende. Det er heller ikke tillatt å inkludere koblinger eller henvisninger. Husk at du skal anmelde produktet, ikke foretaket eller produsenten. Vi forbeholder oss retten til å slette kommentarer som:


    • er forulempende, ærekrenkende, nedverdigende, trakasserende, truende eller obskøne, eller tolererer/fremmer ulovlige aktiviteter.
    • inneholder banneord
    • ikke er relevant til emnet eller kun inneholder et spørsmål (spørsmål rettes til kundeservice)
    • inneholder kommersielle budskap eller reklame
    • inneholder ulovlig bruk av opphavsrettslig beskyttet materiale.
    Kontakt oss

    Lensway har organisasjonsnummer 27245 664 og har hovedkontor i Österögatan 4, Kista, Sverige.

    Du kan alltid nå oss via telefon eller e-post. Gå inn på https://www.lensway.no/contact

    Integritetspolicy

    Integritetspolicy

    Foretaket er opptatt av å beskytte din integritet. Denne integritetspolicyen gjør rede for hvordan Foretaket samler inn og bruker dine personopplysninger. Her står det også hvilke rettigheter du har overfor oss, og hvordan du utøver dem. Hvis du har spørsmål om integritet og beskyttelse av personopplysninger, kan du alltid kontakte oss ved å sende en e-post til Foretaket.

    Ved å bruke foretakets tjenester godtar du integritetspolicyen vår og gir oss tillatelse til å behandle opplysningene dine. Du godtar også at foretaket bruker elektroniske kommunikasjonskanaler samt fysisk post for å sende informasjon til deg. Det er viktig at du leser gjennom og forstår integritetspolicyen vår før du bruker tjenestene våre eller kjøper varene våre.

    For at vi skal kunne tilby tjenestene våre og levere varene våre, er vi nødt til å behandle personopplysningene dine i henhold til redegjørelsen nedenfor. Det gjør vi med ytterste forsiktighet.

    Hvilke opplysninger samler vi inn?

    Opplysninger som du gir til oss. Du kan direkte eller indirekte gi oss informasjon om deg selv på en rekke ulike måter, for eksempel når du sender inn en bestilling på nettstedet vårt, kontakter oss, bruker kundeportalen vår eller noen andre av foretakets tjenester hvor du legger igjen personopplysninger. Det kan dreie seg om:


    • Person- eller kontaktopplysninger: Navn, fødselsdato, personnummer, tittel, faktureringsadresse, leveringsadresse, e-postadresse, mobiltelefonnummer osv.
    • Informasjon om varer eller tjenester: Mer informasjon om artiklene du kjøper. Informasjon om hvilke og hvor mange produkter du har kjøpt, og hvor mye du har betalt.
    • Nærmere opplysninger om utskriving av kontaktlinser
    • Betalingsmetode og status
    • Leveringsmetode
    • Rabatt- og kampanjekoder, deriblant henvisninger til venner du har henvist til og nærmere opplysninger om dem.
    • Finansiell informasjon: For å gi deg riktig servicenivå kan vår leverandør av betalinger samle inn opplysninger om blant annet inntekt, eventuelle kredittforpliktelser, negative betalingsanmerkninger og tidligere innvilget kreditt. Ingen av disse opplysningene formidles eller tilgjengeliggjøres på noe vis til foretaket.
    • Informasjon om kontakt mellom deg og foretaket: Hvordan du bruker våre tjenester, deriblant reaksjonstider på sider, nedlastingsfeil, inngåelse og oppsigelse av avtaler samt leveringsvarsler når vi kontakter.
    • Informasjin om enheter: F.eks. IP-adresse, språkinnstillinger, nettleserinnstillinger, innstillinger for tidssone, operativsystem samt plattform og skjermoppløsning.
    • Geografiske opplysninger : Ditt geografiske sted.

    De opplysningene som du leverer inn til oss kreves, i likhet med opplysningene om varer/tjenester og din finansielle situasjon, i allmenhet for å inngå en avtale med oss, mens de andre opplysningene vi samler inn i allmenhet kreves av andre grunner, som spesifisert nedenfor.

    Hva gjør vi med opplysningene dine?

    Vi bruker dem til å levere, drive og forbedre våre varer og tjenester. Alle opplysninger brukes til å levere, drive og forbedre foretakets varer og tjenester. Foretaket behandler personopplysninger til undernevnte formål og på følgende rettslige grunnlag:


    Formålet med behandlingen Rettslig grunnlag for behandlingen (hvorfor behandling av informasjon er nødvendig) Automatisk beslutning (J/N)
    For å bekrefte din identitet og verifisere dine person- og kontaktopplysninger. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For å administrere din betaling og kunderelasjonen, dvs. fullføre våre plikter som oppstår som følge av avtalen som inngås mellom deg og oss, og gi deg tilgang til all informasjon, alle produkter og alle tjenester du ønsker fra oss. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For kundeanalyse, administrere foretakets tjenester og de varer som gjøres tilgjengelig, samt for intern virksomhet som feilsøking, dataanalyse, testing, undersøkelser og statistikk. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og oppnå legitimering J
    For å sikre at innholdet presenteres på best mulig vis til deg og på enheten din. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg J
    For å forhindre misbruk av foretakets tjenester, som en del av våre tiltak for å holde tjenestene våre sikre og trygge. Oppfylle våre avtalefestede forpliktelser overfor deg og overholde gjeldende lover J
    For å utføre risikoanalyse, bedrageriforhindring og risikohåndtering. Overholde gjeldende lover og oppnå legitimering J
    For å forbedre våre tjenester og varer, og til allmenne forretningsutviklingsformål, begrense bedrageri til et minimum, utvikle nye produkter og funksjoner og utforske nye forretningsmuligheter. Oppnå legitimering N
    For å overholde gjeldende lover, som lover om regnskapsføring. Overholde gjeldende lover N

    Kommunikasjon med deg

    Foretaket kan også bruke dine opplysninger for å formidle relevant informasjon om produkter du har brukt eller lignende produkter, og gjennomføre kundetilfredshetsundersøkelser om våre varer og tjenester (f.eks. fordi du har kontaktet foretakets kundeservice), via elektroniske kommunikasjonskanaler, fysisk post eller per telefon. Send en e-post til Foretaket og si ifra hvis du ikke ønsker å motta slik informasjon.

    Hvem kan vi dele opplysningene dine med?

    Vi kan overføre opplysningene dine eller dele dem med enheter innad i Essilor International Group, som beskrevet nedenfor. Vi gjør alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse når de overføres til eller deles med en slik utvalgt tredjepart.

    Leverandører av betalingstjenester

    Foretaket kan, dersom det kreves for betalingstjenesten, dele dine personopplysninger til leverandører av betalingstjenester, logistikkpartnere og leverandører av markedskommunikasjon inklusivt sosiale medier. Personopplysninger som deles med leverandører av betalingstjenester vil være underlagt betalingstjenesteleverandørens integritetspolicy og praksis.

    Myndigheter

    Foretaket kan dele krevbare opplysninger til myndigheter som politiet, skatteorganer og andre myndigheter, dersom vi er lovmessig forpliktet til å gjøre det eller du har gitt samtykke til det.

    Hva gjør vi IKKE med opplysningene dine?

    Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjeparter.

    Hvor lagrer vi dine personopplysninger?

    Vi streber alltid etter å behandle opplysningene dine innenfor EU/EØS. Opplysningene kan imidlertid i visse tilfeller overføres og behandles utenfor EU/EØS av foretak som inngår i Essilor International Group eller av en leverandør eller underentreprenør. Ettersom foretaket er fast bestemt på å alltid holde opplysningene dine beskyttet, gjør vi alle rimelige, juridiske, tekniske og organisasjonsmessige tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles på en trygg måte og med relevant grad av beskyttelse, minimum tilsvarende og i tråd med den grad av beskyttelse som tilbys innen EU/EØS. Når personopplysninger overføres og behandles utenfor EU/EØS, bruker vi i noen tilfeller såkalte standardavtaleklausuler, utarbeidet av EU-kommisjonen, som sikkerhetstiltak. Hvis du vil motta en kopi av disse standardavtaleklausulene kan du kontakte oss med de kontaktopplysningene som er oppgitt nedenfor.

    Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

    Vi lagrer bare personopplysningene dine så lenge som påkrevd for å oppfylle våre avtalefestede plikter overfor deg og overfor gjeldende lover. Hvis vi lagrer dine opplysninger til noe annet formål enn våre avtalefestede plikter, som f.eks. regnskap og markedsføring, lagrer vi opplysningene så lenge som det kreves og/eller oppfordres til i henhold til gjeldende lover for hvert formål.


    • Din rett til tilgang, korrigering og sletting.
    • Rett til å få tilgang til dine opplysninger. Hvis du vil motta og verifisere den informasjonen vi har om deg, kan du kreve en utskrift av opplysningene. Å motta en utskrift av opplysningene er kostnadsfritt. I de tilfellene vi behandler personopplysningene om det for å fullføre våre avtalefestede forpliktelser overfor deg, og du selv har gitt oss disse personopplysningene, har du krav på å få disse ut i et strukturert, generelt anvendelig og maskinlesbart format, og har også rett til å overføre disse opplysningene til en annen personopplysningsansvarlig (dataportabilitet).
    • Rett til korrigeringer. Du har rett til å rette opp feilaktige eller ufullstendige opplysninger om deg selv.
    • Rett til sletting ("retten til å bli glemt"). I de tilfellene hvor dine personopplysningene ikke lenger trengs for det formålet de ble samlet inn til, har du krav på at personopplysningene dine slettes. Visse lovfestede krav hindrer oss imidlertid i å slette deler av dine opplysninger umiddelbart. Slike krav kommer av regnskaps- og skattelover samt forbrukerlover. Det vi gjør er å sperre opplysninger som vi må forhindre fra bruk til andre formål enn å respektere slike rettslige krav.

    Rett til å klage til Datatilsynet?

    Hvis du er misfornøyd med vår behandling av dine personopplysninger, har du rett til å klage til Datatilsynet.

    Hva gjelder for informasjonskapsler og andre lignende teknologier for sporing?

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og lignende teknologier for å tilby en skreddersydd og smidig brukeropplevelse på nettet. Mer informasjon om hvordan foretaket bruker informasjonskapsler og lignende kan du lese i vår forklaring om informasjonskapsler.

    Hvis du har spørsmål knyttet til GDPR og integritetspolicyen vår, eller du ønsker å komme i kontakt med personvernombudet vårt, kan du henvende deg til kundeservice, på e-post kundeservice@lensway.no eller telefon 23964848

    Om du ikke finner svar på spørsmålet ditt, kontakt gjerne vår prisbelønte Kundeservice!


    Hvis du har spørsmål knyttet til GDPR og integritetspolicyen vår, eller du ønsker å komme i kontakt med personvernombudet vårt, kan du henvende deg til kundeservice, på e-post kundeservice@lensway.no eller telefon 23 96 48 48