Velkommen til Lensway

Mine sider er en tjeneste som gjør det enklere å bestille linser og briller. Registrer deg gratis og ta del av fordelene allerede i dag!

  • Mine Sider erstatter vår tidligere RefillExpress
  • Registrer deg med samme e-post adresse som har blitt brukt ved tidligere bestilllinger for å kunne se din ordrehistorikk

Fyll inn e-post adresse

E-postadressene samsvarer ikke

Passordet må inneholde minst 6 tegn

» Du må godkjenne brukervillkårene

  • Spar alle dine resepter
  • Få prioritet på tilbud
  • Se din ordrehistorikk
  • Spare dine favoritter
  • Endre på dine opplysninger
  • Gjenta tidligere bestillinger

Spørsmål & Svar

Her finner du ofte stilte spørsmål og svar.Kontakt oss gjerne om du ikke finner svar på spørsmålet ditt, du når oss på 800 84 600 alle hverdager 8-20 og lørdager 11-16!

Linser

  • LensWay selger nesten alt som finnes av myke kontaktlinser på markedet. De kan deles inn i følgende linsetyper:

    Endags-, uke- eller månedslinser
    Avhengig av dine behov og forutsetninger kan du velge å erstatte linsene dine med et nytt par hver dag, hver uke, hver annen uke eller hver måned. Endagslinser passer for deg som har et aktivt liv og vil slippe rengjøring og desinfisering av linsene dine. Uke- eller månedslinser finnes oftest i flere parametre og passer til alle typer synsfeil. Disse linsene tas ut hver kveld for rengjøring og settes deretter inn igjen neste morgen.

    Døgnlinser
    Døgnlinser produseres i et silikonbasert materiale som gjør at linsene slipper gjennom opptil seks ganger mer oksygen enn vanlige myke linser som tas ut hver kveld. Dette gjør at man kan ha linsene på døgnet rundt i opptil 30 dager. Følg imidlertid alltid optikerens anbefaling når det gjelder hvor lenge du kan ha dem på.

    Toriske linser
    Toriske linser korrigerer skjeve hornhinner (astigmatisme). Asfæriske linser kan korrigere lettere tilfeller av astigmatisme.

    Progressive/bifokale linser
    Både progressive og bifokale linser brukes når man ser dårlig både på kort og langt hold, såkalt alderssyn eller gammelmannssyn. Progressive linser har en gradvis økende plusstyrke fra utsiden og innover. Bifokale linser har en styrke for både langt og nært hold. Linsen er inndelt i ringer, og annenhver ring har styrke for henholdsvis nært eller langt hold.

    Fargede linser
    Hvis du vil fremheve fargen på lyse øyne (blå, grå, grønne), egner såkalte Enhancer-linser seg best. De forsterker og gjør øyenfargen din mer intens uten å forandre den drastisk. Hvis du har mørke øyne eller vil endre fargen din drastisk, må du ha dekkende linser, såkalte opakfargede linser, som dekker over din naturlige mørke øyenfarge og gir deg en helt annen farge. Hvis du vil bestille fargede linser med styrke, må du ha linseresept. Du trenger ikke linseresept for fargede linser uten styrke, men for å sikre at linsene passer til øynene dine og gir ønsket resultat, anbefaler vi likevel at du tar kontakt med en optiker for tilpasning.
  • Når du kjøper linser på nettet, må du oppgi parametrene som er listet opp og forklart nedenfor. Du finner linsemerket og parametrene dine på resepten eller tidligere linseforpakning.

    Styrke (POW/PWR/SPH) – Styrke angir hvor stor synsfeilen din er med en pluss- eller minusverdi.
    Basiskurve (BC) – Basiskurven beskriver hvor buet linsen er – jo lavere verdi, desto mer buet linse.
    Diameter (DIA) – Diameteren er linsens størrelse målt fra kant til kant på linsen.
    Sylinder (CYL) – Sylinderen angir hvor skjev hornhinne du har.
    Aksel (AX) – Akselen angir vinkelen på astigmatismen.
    Addisjon (ADD) – Addisjon eller ekstra styrke beskriver forskjellen i styrke mellom de forskjellige fokale feltene i multifokale eller bifokale linser.

    Hvis du er usikker på linseopplysningene dine, må du gjerne kontakte kundeservice hos oss for råd.
  • Synsfeil er vanlig forekommende og kan oftest enkelt korrigeres med linser. Det finnes stort sett fire forskjellige typer synsfeil:

    1) Langsynthet (hyperopi, oversynthet) – man ser dårligere på nært hold (linsene har plusstyrke).
    2) Nærsynthet (myopi) – man ser dårligere på langt hold (linsene har minusstyrke).
    3) Astigmatisme (skjeve hornhinner) – man ser ikke skarpt fordi lysets brytningspunkt har skarphet i forskjellige vinkler (linsene har sylinder og aksel). Denne synsfeilen er oftest kombinert med enten lang- eller nærsynthet.
    4) Alderssyn (presbyopi) – man ser dårligere på nært hold og har problemer med å lese liten skrift fordi øyet har vansker med å tilpasse seg (linsene har ekstra styrke/addisjon).
  • 1. Velg linsemerket ditt.
    2. Oppgi linseparametrene dine.
    3. Oppgi personopplysningene dine og velg betalingsmåte.
    Du kan velge å betale med kort eller få varene tilsendt mot faktura (ingen gebyr påløper). Fakturaen må betales innen 20 dager. Ved kortkjøp debiteres kjøpebeløpet fra kontoen din på bestillingstidspunktet.
    4. Trykk på kjøp. Innen én time får du bekreftelse på bestillingen din via e-post.
  • LensWay selger de aller fleste linsene som finnes på markedet. Hvis du ikke finner linsemerket ditt, kan det hende at du bruker optikerens eget linsemerke. Mange optikere selger vanlige kontaktlinser under egne navn. Vi har ført opp optikernes egne linser på http://www.lensway.no/linsguide og angitt originalnavnet på linsene. Da kan du selv sammenligne priser og bestemme hvor du vil kjøpe linsene dine! Kontakt kundeservice hos oss hvis du ikke finner linsemerket ditt, så hjelper vi deg med å finne det rette.
  • Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før, bør du lære deg å håndtere linsene på riktig måte hos optikeren samtidig som du foretar en synsundersøkelse.

    Hvis du bruker endagslinser, slipper du linsevedlikeholdet og kan ta et nytt friskt par hver dag.

    Hvis du derimot bruker uke- eller månedslinser, er det viktig at du rengjør linsene grundig. Belegg gir redusert komfort og syn samtidig som risikoen for infeksjon øker. Pass på at du oppbevarer linsene i et rent linseetui med ny oppbevaringsvæske hver dag. Hvis du bruker linsene sjeldent, bør du bytte oppbevaringsvæske én gang i uken, eller i henhold til bruksanvisningen.

    Nedenfor følger noen tips for innsetting og uttak:

    Innsetting
    Vask hendene, ta linsen ut av forpakningen og plasser linsen på høyre pekefinger. Kontroller at linsen vender riktig vei (kanten skal vende innover, visse linser har inn- og utmarkering). Ta venstre hånds langfinger og hold oppe det øvre øyelokket. På samme tid holder du det nedre øyelokket nede med høyre hånds langfinger. Se deg selv i øynene i speilet og før langsomt og forsiktig linsen inn på øyet ditt. Når linsen sitter på øyet, slipp forsiktig taket rundt øyelokket og blink lett.

    Uttak
    Se opp og hold det nedre øyelokket nede. Dra linsen ned til øyehviten og bruk tommelen og pekefingeren til å ”klemme” linsen forsiktig ut av øyet (uten å bruke neglene).
  • Kontaktlinser er for mange mennesker en måte å forenkle livet på og se godt ut. Sunn linsebruk avhenger av at du kun bruker de linsemerkene som optikeren har tilpasset deg og at du etterfølger resepten angående hvor lenge de kan brukes. Vi anbefaler at du kontrollerer øynene dine hos optiker minst én gang i året.

    De vanligste årsakene til problemer med kontaktlinser, for eksempel øyeninfeksjon, er slurvete håndtering og at linsene brukes i lengre tid enn det resepten tilsier. Studier har vist at risikoen for infeksjoner reduseres når det er enkelt og billig å skaffe linser, for da skifter man linsene sine i riktig tid. Derfor vil vi på LensWay alltid tilby deg den enkleste og rimeligste måten å handle linser på.

    Når linsene dine ikke kjennes bra på øyet, kontroller først og fremst at du bruker linser som samsvarer med resepten din og at linsene ikke er defekte. Kontakt gjerne kundeservice hos oss hvis du lurer på noe. Hvis det oppstår problemer, skal du avslutte bruken av linsene og kontakte øyelege eller optiker for videre utredning.
  • Mange optikere selger originalproduserte kontaktlinser under egne navn. Vi har oppført optikernes egne linsemerker her og oppgitt originalnavnet på linsen. Da kan du selv sammenligne priser og bestemme hvor du vil kjøpe linsene dine! Kontakt kundeservice hos oss hvis du ikke finner linsemerket ditt, så hjelper vi deg med å finne riktig.

Briller

  • Synsfeil er vanlig forekommende og kan oftest enkelt korrigeres med linser eller briller. Det finnes stort sett fire forskjellige typer synsfeil:

    1) Langsynthet (hyperopi, oversynthet) � man ser dårligere på nært hold (brillene har plusstyrke).
    2) Nærsynthet (myopi) � man ser dårligere på langt hold (brillene har minusstyrke).
    3) Astigmatisme (skjeve hornhinner) � man ser ikke skarpt fordi lysets brytningspunkt har skarphet i forskjellige vinkler (linsene har sylinder og aksel). Denne synsfeilen er oftest kombinert med enten lang- eller nærsynthet.
    4) Alderssyn (presbyopi) � man ser dårligere på nært hold og har problemer med å lese liten skrift fordi øyet har vansker med å tilpasse seg (brillene har ekstra styrke/addisjon).
  • De vanligste typene briller er avstandsbriller og progressive briller.

    Avstandsbriller
    Korrigerer synet for at du skal se bra på avstand. Avstandsbriller korrigerer nærsynthet (minusstyrke), langsynthet (plusstyrke) og skjeve hornhinner (astigmatisme).

    Progressive briller
    Korrigerer alderssyn (presbyopi). I øvre del av brilleglasset brukes styrke for avstand og i nedre del brukes styrke for leseavstand. Derimellom endres styrkene gradvis mellom avstandsstyrke og nærstyrke.

    Vi produserer de brillene du vil ha! Ta gjerne kontakt med vår kundeservice hvis du har ønsker utover det ovenstående, så hjelper vi deg.
  • Vi anbefaler at du får sjekket øynene dine hos en optiker minst én gang i året. Ved å kontrollere synsfeilen din, måle pupilleavstand og undersøke hvordan øynene dine rører seg og samarbeider, hjelper optikeren deg med å avgjøre hvilken type synskorrigering som passer best for deg. Etter gjennomført synsundersøkelse får du en brilleseddel der alle verdiene og parametrene er angitt.
  • Glass og styrker
    Hos oss finner du et stort utvalg av stilige innfatninger. Når du har valgt innfatning, sørger vi for at du får det glasset som passer best til akkurat din synsfeil. I brilleinnfatningenes pris, uansett prissegment, inngår enkeltslipte glass av samme høye kvalitet som du får hos optiker.

    Progressivt glass
    Progressive briller korrigerer alderssyn (presbyopi). Den øvre delen av glasset har styrker for langt hold og den nedre delen har styrker for leseavstand. Derimellom endres styrkene gradvis mellom avstandsstyrke og nærstyrke. Hvis du bestiller progressive briller, økes prisen med 1495 kr over de angitte prisene.

    Andre tilleggsvalg
    Vi produserer de brillene du vil ha. Ta gjerne kontakt med vår kundeservice hvis du har ønsker vedrørende glass og behandling utover det ovenstående, så hjelper vi deg.
  • Dette inngår i prisen:
    Brilleinnfatning og etui
    Enkeltslipte briller for akkurat din synsfeil
    Antirefleks- og hardhetsbehandling
    Frakt og gratis retur
    Prøve uten risiko i 3 måneder
    2 års produktgaranti

    Om du ønsker progressive glass koster det kun 999kr ekstra.
  • Her på LensWay har vi sammen med kundene våre i løpet av de 10 siste årene effektivt presset ned prisene på linser – og nå gjør vi det samme med briller. Det er mye penger å spare på brillekjøp. Du kan faktisk spare flere tusenlapper når du kjøper brillene på nettet, uten at du trenger gå på akkord med kvaliteten. Grunnen til at vi kan være så mye billigere enn optikeren, er at vi ikke har noen mellommenn, produserer brillene selv og har effektiv logistikk.
  • De fleste av innfatningene våre kan bestilles med progressive glass. Når du bestiller progressive briller, må du legge til 1495 kr. I prisen inngår innfatningen og glasset samt brilletilbehør (etui, pussefille og skrujern).
  • Bestilling av briller foregår på følgende måte.
    1. Velg innfatning.
    2. Fyll ut styrker og verdier som du finner på brilleseddelen.
    3. Betal mot faktura (må betales innen 15 dager) eller betal med betalingskort eller via nettbank (kjøpsbeløpet debiteres kontoen din på kjøpstidspunktet).

    Brillene leveres vanligvis i løpet av noen få dager. Ved bestilling av progressive glass eller svært høye/lave styrker kan leveringstiden bli noe lengre.
  • Du trenger en gyldig brilleseddel fra optikeren din (ikke mer enn ett år gammel) for å bestille briller fra LensWay. Du har alltid rett til å få en kopi av brilleseddelen din i henhold til pasientrettighetsloven. Når du legger inn bestillingen, angir du verdiene dine eller sender oss brilleseddelen.
  • Når du bestiller linsene dine fra LensWay, må du ha gyldig kontaktlinseresept fra en optiker. Du trenger ikke sende inn brilleseddelen din.

    Når du bestiller briller, trenger du en gyldig brilleseddel fra optiker. Du angir verdiene direkte på hjemmesiden vår i forbindelse med bestillingen.
  • Slik fyller du ut styrker og pupilleavstand
    På brilleseddelen finner du de verdiene du trenger for å bestille briller. Hvis du ikke finner brilleseddelen, kan du be om å få den fra optikeren din. Det har du rett til i henhold til pasientrettighetsloven. Avhengig av hvilken synsfeil du har, finner du kombinasjoner av nedenfor beskrevne verdier. Husk å oppgi verdien både for høyre øye (OD) og venstre øye (OS).

    Styrke/power/sfære/sphere
    Minusverdier angir at du er nærsynt, og plussverdier angir at du er langsynt.

    Cyl/sylinder
    Den første verdien for korreksjon av skjeve hornhinner (astigmatisme) angir hvor skjev hornhinnen er.

    Ax/akse/axis
    Den andre verdien for korreksjon av skjeve hornhinner (astigmatisme) angis i grader og indikerer hvor på øyet den skjeve hornhinnen er.

    Pupilleavstand/PD
    Angir avstanden mellom pupillene dine i millimeter. Den forhåndsutfylte verdien (32) er en standardverdi som i de fleste tilfellene fungerer bra. Hvis pupilleavstanden er angitt med kun én verdi på brilleseddelen (f.eks. 60), skal du dele denne verdien med 2. PD 60 skal altså angis som PD 30 (venstre øye) og PD 30 (høyre øye).

    Addisjon/ADD
    Verdien for korreksjon av alderssyn (presbyopi). Brukes til progressive glass.
  • Hvis pupilleavstanden ikke er markert på brilleseddelen din, kan du selv enkelt måle den opp. Gjør slik:
    1. Be en annen person om hjelp.
    2. Sett en linjal nedenfor øynene dine og se rett fremfor deg.
    3. La den andre personen lese av avstanden i millimeter mellom pupillene dine, og del med to.
    4. Gjenta gjerne oppmålingen noen ganger for å forsikre deg om at avstanden blir riktig.
  • Brillene dine produseres i vårt eget sliperi på hovedkontoret vårt i Stockholm. Med våre moderne maskiner har vi kapasitet til å slipe 500 par briller hver dag! Vi velger det glasset som passer best til akkurat din synsfeil, og det er naturligvis av samme høye kvalitet som du får hos optikeren.
  •   Garanti

    LensWay har 2 års produktgaranti på alle sine varer. Vi hjelper deg med å finne en bra løsning (f.eks. erstatning av varen) hvis varen skulle ha produksjonsfeil. På brillene har vi åpent kjøp i 3 måneder, der du får pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd. Kampanjer og konkurranser kan ha andre vilkår som er spesifikke for kampanjen eller konkurransen. Kontakt kundeservice på 800 84 600 så hjelper vi deg.

Synsundersøkelse & brilleseddel

  • Vi anbefaler at du får sjekket øynene dine hos en optiker minst én gang i året. Ved å kontrollere synsfeilen din, måle pupilleavstand og undersøke hvordan øynene dine rører seg og samarbeider, hjelper optikeren deg med å avgjøre hvilken type synskorrigering som passer best for deg. Etter gjennomført synsundersøkelse får du en brilleseddel der alle verdiene og parametrene er angitt.
  • En synsundersøkelse eller øyesjekk foretar du hos en optiker. Hvor du siden kjøper brillene eller linsene dine, velger du selv. I henhold til pasientrettighetsloven har du alltid rett til å få en kopi av resepten din.
  • Du trenger en gyldig brilleseddel fra optikeren din (ikke eldre enn ett år) for å bestille briller fra LensWay. Du har alltid rett til å få en kopi av resepten din i henhold til pasientrettighetsloven. Du sender oss verdiene dine (eller brilleseddelen) når du legger inn bestillingen.
  • Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før eller hvis du vil skifte linsetype, må du gjennomgå synsundersøkelse hos optiker. Optikeren anbefaler da det linsemerket som passer best for deg og behovene dine. Du lærer også hvordan du håndterer linsene på riktig måte. Du har alltid rett til å få en kopi av ordinasjonen i henhold til pasientrettighetsloven. Med en gyldig ordinasjon (ikke eldre enn ett år) kan du enkelt bestille linsene dine fra LensWay.
  • Når du bestiller linsene dine fra LensWay, må du ha gyldig kontaktlinseresept fra en optiker. Du trenger ikke sende inn resepten, men du må bekrefte at du har en gyldig kontaktlinseresept i når du bestiller.

    Når du bestiller briller, trenger du en gyldig brilleseddel fra optiker.
  • Vi anbefaler at du får sjekket øynene dine hos en optiker minst én gang i året. Foruten å kontrollere at styrken på linsene er riktig, undersøker optikeren også øynene med en såkalt spaltelampe for å kontrollere at det ikke finnes tegn til bivirkninger som oksygenmangel, riftsår, irriterte øyelokk, altfor røde øyne eller karvekst. Man ser også rent allment etter tegn til øyensykdommer som grå og grønn stær. Hvis du ikke har brukt kontaktlinser før eller vil skifte linsetype, kan optikeren din tilpasse nye linser. Etter gjennomført synsundersøkelse får du en brilleseddel der alle verdiene og parametrene er angitt.

Bestilling

  • Det finnes fem enkle måter å bestille linser eller briller hos LensWay på. Du kan selv legge inn bestillingen på hjemmesiden vår, eller så kan du bestille via vår kundeservice per telefon, e-post, faks eller post. Du må ha fylt 18 år for å kunne handle hos LensWay.
  • Hvis du tidligere har bestilt hos LensWay, kan du logge på RefillExpress med e-postadressen din og ganske enkelt gjenta din forrige bestilling samt oppdatere kontaktinformasjonen din.

Levering

  • Linser
    LensWay har det største lageret med kontaktlinser i Norden og sender ut 95 % av alle bestillinger innen 24 timer, og følgelig har du vanligvis linsene dine i postkassen innen to virkedager. Leveringstiden for linser med uvanlige styrker, for eksempel toriske, kan i visse tilfeller bli noe lengre. På kassesiden kan du under ”"Din bestilling”" klikke på "leveringsdato”" for å se en anslått leveringsdato. Du kan til og med kontakte kundeservice for mer informasjon om leveringstiden for linsene dine.

    Briller
    Så snart vi har mottatt bestillingen din, setter vi i gang og produserer brillene dine. Normalt leverer vi de nye brillene dine innen noen dager. Med uvanlige styrker eller ved bestilling av progressivt glass kan imidlertid leveringstiden bli noe lengre.
  • Vi sender bestillingen din rett hjem til deg i postkassen som (stort) brev med A-post. Posten avgjør om brevet deles ut eller om du må hente det på nærmeste utleveringssted, men omtrent 70 % av alle bestillinger kan leveres rett i postkassen. I de tilfeller hvor forsendelsen ikke kan leveres rett i postkassen, tilbyr vi kostnadsfritt å pakke om linsene i en ekstra tynn pakke. Velg "”Pakk linsene flatt"” på kassesiden, så kan vi levere linsene rett hjem til deg! Kontakt kundeservice hvis du vil vite om dette er mulig for akkurat dine linser. Ansvaret for produktet går til deg når produktet er sendt fra oss.
  • LensWay leverer linser verden over. Gå inn på http://www.lensway.com og velg landet du befinner deg i. Du betaler for linsene dine med kredittkort, og leveringstidene er oppgitt på hjemmesiden. Frakten blir ikke dyrere og ligger alltid rundt 50 kr.
  • Vi streber etter alltid å kunne sende linsene og brillene dine rett hjem til deg. I de tilfeller hvor forsendelsen ikke kan leveres rett i postkassen, tilbyr vi kostnadsfritt å pakke om linsene i en ekstra tynn pakke. Velg ”"Pakk linsene flatt”" på kassesiden, så kan vi levere linsene rett hjem til deg! Kontakt kundeservice hvis du vil vite om dette er mulig for akkurat dine linser.

Betaling

  • Du kan betale med kort, med nettbank eller mot faktura (ingen gebyr påløper). LensWay tilbyr deg til og med delbetaling via Svea Finans. Ved kortkjøp eller direktebetaling debiteres kjøpsbeløpet kontoen din på bestillingstidspunktet. Ved fakturabetaling skal fakturaen betales innen 20 dager.

    Vi forbeholder oss retten til å sende bestillingen din mot postforskudd uten ekstra kostnad for deg. Bestillinger som sendes mot postforskudd, er for eksempel fargede linser uten styrke og bestillinger med høy bestillingspris.
  • Når det gjelder kreditkortbetaling, sendes du videre til DIBS Payment Gateway (https-side) for å utføre en sikker transaksjon. Kortnummeret ditt sendes gjennom en kryptert oppkobling rett til banken din. DebiTechs programvare for sikker server (SSL) er industristandarden og det beste tilgjengelige programmet for sikre forretningstransaksjoner. LensWay får ikke tilgang til noen informasjon angående kortet eller banken din.
  • På bestillingssiden velger du den betalingsmåten som passer deg best. Hos LensWay koster det ingenting ekstra å betale med faktura. For å kunne sende bestillingen din mot faktura, behøver vi fødselsdato og i visse tifeller fullstendig personnummer for å kunne gjøre et mikrooppslag hos vår fakturapartner Svea Finans. Oppslaget tar omtrent ett sekund. Fakturaen leveres sammen med produktene i bestillingen din, og den skal være betalt innen 20 dager fra datoen varen(e) ble sendt fra oss. For din trygghets skyld, behøver du altså ikke å betale noe før du får leveransen din. Etter kjøpet overlater LensWay fakturaen din til Svea Finans, og det er også til Svea som fakturaen skal betales. (Les mer om betalingsvilkårene under "betalingsvilkår for faktura Svea Finans").
  • Når du velger å betale med faktura innebærer det at LensWay overlater fakturaen din til Svea Finans. Beløpet på fakturaen skal derfor betales til Svea Finans bank- eller postgirokonto. Disse kontonumrene står på fakturaen som leveres med varen(e) du har bbrestilt.

    Når du velger å handle mot faktura, sender LensWay opplysningene dine til Svea, som utfører et såkalt mikrooppslag. Det er en forutsetning at du er over 18 år. Hvis Svea velger å gjøre en formell kredittsjekk ved hjelp av personnummeret ditt, vil du å få beskjed om dette skriftlig.

    Du har 20 dager på deg til å betale fra den datoen vi sender varen(e). Hvis du skulle glemme å betale, vil Svea Finans minne deg på dette, og da tilkommer det et purregebyr på 64 kroner samt forsinkelsesrenter på 2 % pr. måned. Hvis du ikke betaler fakturaen din, til tross for påminnelser, vil Svea overlevere fakturaen din til inkasso.

    Hvis du opplever noen problemer med fakturaen din som påvirker totalopplevelsen med handelen, vil vi gjerne ha beskjed om dette. Vennligst henvend deg direkte til oss i LensWay på 800 84 600 eller send en e-post til kundeservice@lensway.no.
  • Selvsagt kan du det! LensWay tilbyr deg å dele opp betalingen din i mindre avdrag via Svea Finans, såkalt delbetaling. Velg delbetaling som betalingsmetode på kassesiden samt hvilken kredittperiode som passer deg best. Kort etter kjøpet ditt kommer du til å få tilsendt en delbetalingsavtale fra Svea Finans med vilkår og detaljer angående delbetalingen din. Den første delbetalingsregningen kommer til å sendes til deg av Svea i midten av den påfølgende måneden.

    Du kan til og med velge å delbetale fakturaen. Det minste beløpet som du kan betale, finner du som "laveste beløp å betale" på fakturaen, forutsatt at den er på minst 100 kroner.

    Les mer under betalingsvilkår for delbetaling via Svea Finans.
  • Hvis du har spørsmål om en pågående delbetaling hos LensWay via Svea Finans, får du personlig hjelp hvis du ringer Svea Finans på telefonnummer 80 01 72 64. Du finner mer informasjon om delbetaling på Svea Finans hjemmeside.
  • Når du velger å handle med delbetaling, sender LensWay opplysningene dine til Svea som utfører en såkalt mikroopplysning. En forutsetning er at du er over 18 år gammel og at du er registrert i folkeregisteret. Hvis Svea velger å foreta en formell sjekk av kredittopplysningene dine ved hjelp av personnummeret ditt, blir du varslet om dette skriftlig.

    Kort etter at vi har sendt varene dine sender Svea deg en avtale med vilkår for delbetalingen din som du skal skrive under på og sende tilbake til Svea. Du kan naturligvis finne disse vilkårene før kjøpet ditt på http://www.sveawebpay.no/kontovillkor/.

    Den første regningen kommer Svea til å sende til deg i midten av måneden etter at du har foretatt kjøpet ditt og den forfaller til betaling ved utløpet av måneden. Beløpet på regningen er det minste beløpet du må betale ut fra den kredittperioden du har valgt. Regningene sendes siden på samme måte hver måned til du har fullført delbetalingene dine. Du kan naturligvis når som helst avslutte delbetalingene ved å betale det resterende beløpet på en og samme regning. Renten er 9,95 % og kostnaden per regning er 29 kroner.

    Om du returner et produkt som du delbetaler, tilbakebetaler vi summen du har betalt. Eksklusive renter og avgifter.

Kjøpsvilkår

  •   Pris

    Når du kjøper produkter fra LensWay, er moms alltid inkludert i prisen. Hver bestilling har en fraktkostnad på 50 kroner. Ingen andre administrative kostnader (som fakturagebyr) påløper. Du kan se den samlede summen du skal betale, inklusiv frakt og moms, på kassesiden.
  • Vi sender alltid forsendelsene våre med A-post for raskest mulig levering. Leveringstidene kan imidlertid variere ut fra om produktene finnes på lager eller ikke. Du kan alltid få informasjon om leveringstiden for akkurat din bestilling på kassesiden eller fra kundeservice.
  • Ingen handel er avsluttet før du har godkjent produktene dine. Vi vil at du skal være fornøyd med din ordre. Ifølge loven har du som forbruker 14 dagers angrerett fra du har mottatt varene, uten å måtte oppgi noen spesiell grunn. Men for at du skal være helt trygg når du handler hos oss, gir vi deg opptil 3 måneders åpent kjøp.

    Dette gjelder ved kjøp av kontaktlinser, solbriller og optiske briller. Ved retur står LensWay for fraktkostnaden.

    Kontaktlinser
    På kontaktlinser, linsevæske og komfortdråper har vi 3 måneders åpent kjøp. Åpent kjøp betyr at du har full returrett i 3 måneder fra den dagen du mottar varene. Innen 3 måneder kan du bytte til et annet produkt eller få pengene tilbake. Du mister ikke angreretten ved å åpne forsendelsen så lenge produktet kan leveres i tilnærmet samme stand og mengde. Det vil si at varene returneres ubrukte, uskadet og i originalemballasje. Da mener vi produsentens forpakning og ikke Lensways transportkartong. Hvis kontaktlinsene ble pakket i en av våre spesialkartonger (flatpakket), skal ikke linsene eller beholderen/kartongen være ødelagt eller på annen måte skadet, og de skal returneres i samme mengde.

    Kontaktlinser er medisinske produkter og er dermed fritatt forbrukerloven, som sier at du må åpne emballasjen for å kontrollere at produktet fungerer.

    Briller
    Brillene dine er en del av din personlighet, og det er viktig for oss at du er fornøyd. Derfor tilbyr vi deg 3 måneders åpent kjøp på alle optiske briller og solbriller med styrke. Vår fornøydgaranti gir deg muligheten til å prøve brillene i tre måneder, og om du ikke er fornøyd, kan du bytte til et annet produkt eller få pengene tilbake.

    Det er viktig å tenke på at det kan ta tid å venne seg til et par nye briller. Dette gjelder også briller som har samme styrke som du har hatt tidligere, men spesielt hvis styrken har forandret seg. Ved kjøp av progressive briller er det normalt at tilvenningsperioden er enda lengre. Vi foreslår derfor at du gir synet ditt noen uker på å venne seg til de nye brillene, men skulle det vise seg at de ikke fungerer, bør du kontakte oss før fornøydgarantien går ut, så hjelper vi deg gjerne.
    Solbriller
    Vi har 3 måneders åpent kjøp på våre solbriller. Åpent kjøp betyr at du har full returrett i 3 måneder fra den dagen du mottar varen. Du kan bytte til et annet produkt eller få pengene tilbake, forutsatt at solbrillene returneres uskadet, ubrukte og i originalemballasjen med tilbehør. Du kan altså ikke bruke varen og så sende den tilbake. Du kan selvfølgelig åpne ordren og prøve solbrillene før du eventuelt velger å returnere varen.

    Kampanjer og konkurranser
    Vær oppmerksom på at kampanjer og konkurranser kan ha egne vilkår som er spesifikke for kampanjen eller konkurransen.
  • Vi reserverer oss for skrivefeil og eventuelle prisforandringer, varer som er utsolgt. Iblandt hender det at noen av de varene som du har bestilt ikke finnes i lager. Vi forbeholder oss retten til å nekte kjøp.
  • Kontakt oss alltid før du returnerer varer, slik at vi kan registrere din retur, gi deg returinstruksjoner og hjelpe deg med en eventuell ny bestilling.

    Retur via kundeservice
    Kontakt vår kundeservice, så hjelper vi deg med fremgangsmåten når du skal returnere din ordre. Vår kundeservice har åpent hverdager 08.00-20.00 og lørdager 11.00-16.00. Du når oss på telefon: 800 84 600 eller via e-post: kundeservice@lensway.no.

    Du finner angrerettskjemaet vedlagt i ordrebekreftelsen vi har sendt deg per mail. Har dette skjemaet kommet bort, kan du laste ned et nytt angrerettskjema her.

    Tilbakebetaling
    Om du ønsker å heve kjøpet, betaler vi deg tilbake når vi har mottatt varen(e) i retur. Om du har betalt din ordre med kredittkort, vil vi betale deg tilbake til samme kort. Om du har betalt mot faktura, ber vi deg kontakte oss med ditt kontonummer.

    Om du returner et produkt som du delbetaler, tilbakebetaler vi summen du har betalt. Eksklusive renter og avgifter.

    Returkostnad
    Lensway dekker returkostnaden. Bruk gjerne originalkartongen eller tilsvarende emballasje som beskytter varene når du skal sende tilbake ordren din.

    Returseddel
    Kampanjer
    Ved eventuell retyr/bytte etter at kampanjeperioden har tatt slutt kan rabatter ikke lenger benyttes.

    Ved eventuell retyr/bytte etter at kampanjeperioden har tatt slutt kan rabatter ikke lenger benyttes
  • Lensway har 2 års produktgaranti på alle produkter. Dette dekker eventuelle produksjonsfeil. Garantien forutsetter normal håndtering av produktene, ikke selvpåførte skader.

    Du har selvfølgelig også rett til å reklamere på defekte kontaktlinser. I forbindelse med reklamasjon på kontaktlinser har vi rett til å begjære en linseresept som viser at linsene du har bestilt, er ordinert av en optiker.

    Kontakt alltid vår kundeservice om du vil reklamere på et produkt. Vi hjelper deg med å finne en god løsning, f.eks. bytte til et annet produkt eller en annen form for erstatning. Vår kundeservice har åpent hverdager 08.00-20.00 og lørdager 11.00-16.00. Du når oss på telefon: 800 84 600 eller via e-post: kundeservice@lensway.no

    Vi ber deg om alltid å kontrollere varene dine når du mottar ordren. Om varen er skadet, noe mangler eller er feil, bør dette reklameres innen 14 dager.

Sikkerhet

  • LensWay følger de reglene som gjelder i personvernloven. I henhold til denne loven må du samtykke i at vi behandler og tar vare på opplysninger om deg i databasen vår. Ved å legge inn en bestilling hos LensWay bekrefter du samtykke i dette. Alle personopplysninger inkludert fødselsdato som du oppgir til oss, eller som vi får del i når du melder deg for kjøp eller besøker hjemmesiden vår, behandles av LensWay i egenskap av personvernansvarlig.

    Gjennom å registrere seg i Lensway og/eller gjøre en bestilling aksepterer du at Lensway lagrer og benytter seg av dine opplysninger, samt oppgifter om dine kjøp.Dine opplysninger lagres for å kunne behandle dine bestillinger samt for utsendelse av tilbud fra Lensway, via mail, sms eller annet.

    For å avregistrere deg, følg instruksjoner som finnes i mail og sms utsendelser. Etter avregistrering får du fortsatt informasjon tilsendt til deg gjeldene kjøp og leveranser.

    LensWay kommer aldri til å la noen tredjepart bruke personopplysningene dine i markedsføringsøyemed. Du har rett til å be om å få se hvilke personopplysninger som er registrert om deg. Hvis de er feilaktige, ufullstendige eller irrelevante, har du rett til å kreve at opplysningene rettes eller slettes.Du kan når som helst avregistrere deg fra nyhetsbrevene våre med de siste tilbudene via e-post eller post.
  • Når det gjelder kreditkortsbetaling, sendes du videre til DIBS Payment Gateway (https-side) for å utføre en sikker transaksjon. Kortnummeret ditt sendes gjennom en kryptert oppkobling rett til banken din. DebiTechs programvare for sikker server (SSL) er industristandarden og det beste tilgjengelige programmet for sikre forretningstransaksjoner. LensWay får ikke tilgang til noen informasjon angående kortet eller banken din.

Service

  • Våre kundeservicemedarbeidere har fått en grunnutdanning i synsfeil, kontaktlinser, kontaktlinsebruk og briller. De håndterer mer enn 800 kundesamtaler om dagen og kan besvare de fleste spørsmål. Dessuten får alle medarbeidere kontinuerlig oppdatert informasjon og videreutdanning. Du kan til og med få hjelp på følgende språk: svensk, norsk, finsk, dansk, tysk, nederlandsk og engelsk.
  • Siden vi stadig vil forbedre produktutvalget, tjenestene og servicen vår overfor deg som kunde, er vi takknemlig for å få tilbakemeldinger. Du er velkommen til å sende inn kommentarene eller forslagene dine per e-post til kundeservice@lensway.no så hjelper du oss med å bli bedre til å innfri forventningene fra kundene våre.
  • Vi streber etter alltid å kunne sende linsene og brillene dine rett hjem til deg. I de tilfeller hvor forsendelsen ikke kan leveres rett i postkassen din, tilbyr vi kostnadsfritt å pakke om linsene i en ekstra tynn pakke. Velg "”Pakk linsene flatt”" på kassesiden så kan vi levere linsene rett hjem til deg! Kontakt kundeservice hvis du vil vite om dette er mulig for akkurat dine linser.

Kampanjer

  • LensWay tilbyr ofte ulike typer kampanjer som er tidsbegrenset. Observer at du ikke kan kombinere ulike tilbud innen samme produktkategori. LensWay reserverer seg også mot eventuelle prisendringer, feiltrykk og sluttsalg. Ved eventuell retyr/bytte etter at kampanjeperioden har tatt slutt kan rabatter ikke lenger benyttes.

Mine sider

  • Mine Sider er en tjeneste som gir deg rask tilgang til alle dine opplysninger. Gjennom Mine Sider vil du også få nyheter og inspirasjon, samt prioritet til kampanjer og tilbud.
  • Under kategorien ”Mine resepter” kan du lagre dine resepter.
    Under kategorien «Mine bestillinger» kan du se din ordrehistorikk og enkelt gjenta en tidligere bestilling.
    Under kategorien ”Mine opplysninger” kan du enkelt endre dine opplysninger.
    Under kategorien ”Mine favoritter” kan du lagre dine favorittprodukter til fremtidige bestillinger.
  • For å kunne begynne å bruke Mine Sider må du først registrere deg. Slik gjør du:
    1. Gå til registeringssiden for Mine Sider.
    2. Oppgi din epostadresse og velg et passord, klikk så på ”Registrer konto”. Tenk på at må bruke samme epostadresse som ved tidligere bestillinger om du ønsker tilgang til din ordrehistorikk.
    3. Godkjenn brukervillkårene ved å trykke «Jeg godkjenner brukervillkårene».
    4. Glem ikke å verifisere din konto ved å klikke på linken i verifiseringsmailen som sendes til deg etter registrering.
  • Det er viktig for oss å beskytte dine personopplysninger. For din egen sikkerhet vil vi derfor at du verifiserer din epostadresse. På den måten kan vi verifisere at epostadressen ikke tilhører noen andre. Når du registrerer deg på Mine Sider får du automatisk en forespørsel via epost om at du skal verifisere epostadressen. Du kan verifisere epostadressen ved å følge lenken i mailen, og etter dette er du klar til å logge inn på Mine Sider.
  • Du logger inn på Mine Sider med din epostadresse og passord.
  • Mine Sider erstatter vår tidligere tjeneste ReFill Express. Du som tidligere har benyttet deg av ReFill Express må registrere deg på nytt for å kunne benytte deg av Mine Sider. Bruk samme epostadresse som ved tidligere bestillinger, slik vil du få direkte tilgang til din ordrehistorikk og kan raskt gjenta tidligere bestillinger.
  • Om du har glemt ditt passord kan du få et nytt ved å fylle inn din epostadresse og klikke «Tilbakestill» på «Tilbakestill passord»- siden. Det nye passordet sendes til din epostadresse. Vi anbefaler at du bytter passord første gangen du logger inn på Mine Sider.
  • Når du bestiller et nytt passord skal du motta en mail. Om mailen ikke dukker opp i din mailboks, kontroller at det ikke har havnet i søppelboksen. Om mailen ikke er å finne der heller, ta kontakt med vår kundeservice så hjelper vi deg.
  • Det er kostnadsfritt å registrere, samt benytte seg av Mine Sider.
  • Du kan avslutte din konto ved å klikke på «Avslutt konto» på Mine Sider. Du bekrefter at du vil avslutte din konto ved å fylle ut ditt passord. Vær oppmerksom på at når du velger å avslutte din konto, vil all din informasjon ligge på din brukerkonto i 30 dager etter avslutning i tilfelle du skulle angre deg og ville gjenskape din konto. Etter 30 dager vil all informasjon bli slettet.
  • Når du velger å avslutte din konto, blir all brukerinformasjon liggende i 30 dager i tilfelle du ombestemmer deg. Om du vil gjenopprette din konto, ta kontakt med vår kundeservice som hjelper deg. Om det er gått mer enn 30 dager etter at du har avsluttet kontoen, kan den ikke lenger gjenskapes og du må opprette en ny konto for å kunne logge inn på Mine Sider.
  • Denne avtalen gjelder for Lensways brukervillkår. Med bruker menes den som er registrert hos Lensway.no. Denne avtalen er gyldig inntil videre og du kan avslutte din konto når som helst. Å avslutte din konto eller endre dine opplysninger gjør du under Mine Sider. All informasjon på din brukerkonto blir liggende 30 dager etter avslutning i tilfelle du skulle angre deg og ville gjenskape kontoen.

    Du som handler er over 18 år. Om du er under 18 år og vil handle på Lensway.no trenger du foreldres samtykke. Du får bare ha en konto hos Lensway. Du som bruker er selv ansvarlig for dine innloggingsopplysninger, ikke del dem ut til noen andre. Alle bestillinger som skjer via din konto anses du å være ansvarlig for. Lensway har rett til å granske kontoen din ved mistanke om misbruk av brukervillkårene foreligger. Falsk informasjon eller misbruk kan føre til at kontoen din blir slettet.

    Som bruker godkjenner du at Lensway får sende ut tilbud til deg og gjøre markedsundersøkelser basert på dine opplysninger. Du kan når som helst velge å avregistrere deg fra våre nyhetsbrev. Dette kan du gjøre via våre nyhetsbrev eller ved å kontakte vår kundeservice.

    Lensway håndterer dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven (POL). Dine personopplysninger kommer til å brukes av Lensway for å administrere kunderelasjonen samt markedsføringsformål. Ved å registrere deg hos Lensway og/eller gjøre en bestilling godkjenner du at Lensway lagrer og benytter seg av dine kontaktopplysninger, samt opplysninger om dine kjøp. Dine opplysninger lagres for å kunne behandle dine bestillinger, samt for utsendelser av tilbud av Lensway, via epost, sms eller annen reklame. Lensway forbeholder seg rettet til å endre brukervillkårene.

Norwegian Reward

  • Som medlem i Norwegian Reward får du CashPoints på alle dine kjøp hos oss, samt rabatt på briller og solbriller.

    Rabatt
    • 10% på solbriller
    • 20% på briller
    Vær oppmerksom på at tilbudet ikke kan kombineres med andre tilbud.
  • Som medlem av Norwegian Reward får du CashPoints på alt du handler fra oss. CashPoints er Norwegians egen valuta som du kan bruke til å handle reiser for på deres hjemmeside.

    Når du handler:
    • Linser får du 10% av ordreverdien i CashPoints
    • Briller får du 20% av ordreverdien i CashPoints
    • Solbriller får du 10% av ordreverdien i CashPoints
    • 1 kr er alltid det samme som 1 CashPoint. Handler du briller for 1000,- får du da 200 CashPoints.
  • For å få CashPoints må du være logget inn på Mine Sider, samt ha koblet ditt Norwegian Reward-nummer til Mine Sider-kontoen og ha aktivert kampanjen. Du finner ditt Reward-nummer enklest gjennom å logge inn på http://www.norwegianreward.com. Husk at du kun får CashPoins når du kjøper fra oss online. Vi har ikke mulighet til å dele ut CashPoints manuelt når du bestiller via telefon eller i butikk.

    Om du ønsker å bli Reward-medlem kan du registrere deg kostnadsfritt på http://www.norwegianreward.com.
  • Har du handlet linser eller solbriller får du dine CashPoints 14 dager etter at vi har sendt varene. Om du har kjøpt briller får du bonuspoengene 20 dager etter at vi har sendt dem.
  • Som Reward-kunde har du mulighet til å angre kjøpet du har gjort innen 14 dager etter at du har mottatt varene. Før du returnerer varene behøver du også å kontakte vår kundeservice på telefonnumer 556151565 og oppgi at du er Reward-kunde.

    Observer at angreretten for deg som er Reward-kunde skiller seg fra våre ordinære vilkår.

Om du ikke finner svar på spørsmålet ditt, kontakt gjerne vår prisbelønteKundeservice!

Hjelp